Vooruit ! (Ook gij, Brinkhorst, Dittrich, ...?)

Mon Jun 6 07:07:16 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vannacht werd ik beklemd wakker. Ik bleek zowaar te hebben gedroomd over
Brinkhorst en in die droom had ik de waarschuwende woorden van onze D66-
bewindsman begrepen...

Brinkhorst beweerde tijdens de Grondwet-campagne 'dat het licht zou uit-
vallen' indien de burger bij het referendum tegen ('neen') zou stemmen.
Iedereen viel over hem heen: Brinkhorst zou een doomscenario hebben ge-
schilderd om de burger angst aan te jagen, net als Donner met z'n oorlog
(beide heren zijn dan ook notoire fietsers).

Maar dat deed'ie niet. Ook Brinkhorst hanteerde de fiets-metafoor.

--> Immers: als een fiets niet langer vooruit gaat, dan valt het licht
    uit. Zo simpel is het - en daar had Brinkhorst het dus over.

Maar hij kon zich moeilijk verdedigen, net zo min als Balkenende, met
een dat hij het slechts over z'n fiets had gehad. Dan zouden beide heren
niet alleen een modderfiguur slaan, iedereen zou hun ware motieven door-
zien.

Ook Dittrich hanteert in zijn pamflet de fiets-metafoor,
    http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0505&X=&L=d66&P=R29851
alwaar:
    'de toekomst voor de mensen die vooruit willen'.
    'Niet naar links, niet naar rechts, maar vooruit!'
    'Mensen die Nederland vooruit kunnen helpen'
En op welke wijze werd hij vervolgens door cartoonist Bertrams belachelijk
gemaakt ? Kijk maar eens op,
   http://www.parool.nl/columnisten/joep_bertrams/beeld/051805-dittrich.gif
met een kettingzaag - met een fietsketting - dus.

Bertrams maakt doelbewust gebruik van de fiets-metafoor. Zo staat Balken-
ende op:
   http://www.parool.nl/columnisten/joep_bertrams/beeld/053105-eu.gif
...en Donner op...
   http://www.parool.nl/columnisten/joep_bertrams/beeld/052005-donner.gif

De nazi's deden het eveneens: dat waren de 'as'-mogendheden.

De ggz is berucht om z'n stoommachine-metafoor (mensen zijn 'van slag',
'doorgedraaid', 'depressief', 'opgebrand' en 'ontsporen' - zo'n beetje
alles in de ggz gaat over stoommachines en stoomlocomotieven); ben benieuwd
of de Eurocraten - als we voortaan goed luisteren - het louter over een
FIETS blijken te hebben.

Het zou me niets verbazen.

Enfin, de Euro-burger is stevig op 'de rem' gaan staan... en geeft 'een
signaal' (linksaf) af, waardoor de hele handel 'spaak' loopt...

En al ik met m'n fietsbel bel...

Marc Fluks, Amsterdam