D66 over uitslag referendum

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jun 4 19:04:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nee, dan begrijp je me inderdaad niet. Ik schreef al eerder dat Nederland
> en Frankrijk er helemaal niet over gaan wat de andere landen nu met hun
> ratificatieprocedures gaan doen. Mijn punt is dit: Het is in het *belang*
> van de Fransen en de Nederlanders om dit verdrag zo snel mogelijk in de
> prullenbak te krijgen. Immers het volk is hier tegen. En Chirac en
> Balkenende moeten dus aansturen op het van tafel krijgen van dit
> constitutionele verdrag. Ze doen het tegenovergestelde.

Ik denk dat je gelijk hebt. Aan de andere kant, je kunt het de regeringen
van de andere landen niet kwalijk nemen als ze gaan proberen Nederland en
Frankrijk onder druk te zetten door met tenminste 20 landen het verdrag
wel te ratificeren.

Hoewel ik het jammer vind dat de grondwet is afgestemd, is nu duidelijk
dat we als Nederland zo in ieder geval niet verder kunnen met de grondwet.
Wat ik overigens wel prachtig vind is dat de bevolking nu de smaak van het
referendum te pakken heeft. Voor het houden van het referendum had ik
gedacht dat we op het gebied van de staatkundige vernieuwing pas weer
vorderingen zouden kunnen maken nadat het proces van liberalisering van de
economie min of meer voltooid was. Het lijkt er nu (even?) op dat de
volgorde eerder andersom is.

Wat ik uit de kranten begrijp is dat de burger vindt dat Europa en meer in
het algemeen de politiek niet genoeg luistert naar de burger en dat de
Europese integratie te snel gaat. Met het eerste zijn we het als D66
natuurlijk al sinds jaar en dag eens. Het tweede is jammer, maar ja, het
is nu eenmaal zo.

Hoe zou je die twee dingen nou met elkaar moeten combineren? Meer
democratie in de EU leidt op het eerste gezicht nou juist tot verdere
integratie en die ging de burger nu juist te snel. Een idee dat me de
laatste dagen steeds meer begint aan te spreken is het versterken van de
macht van de burger, het EP en de nationale parlementen tegelijkertijd.

Ik zou graag zien dat het EP het recht van initiatief kreeg en op die
manier op gelijke hoogte kwam te staan met de Raad. Verder zouden ze ook
individuele commissarissen naar huis moeten kunnen sturen. Dit bevordert
de democratie en een Europa-brede politieke dialoog zonder nationale
veto's te hoeven opgeven. Daarnaast zou ik graag een Europees correctief
referendum en een versterkt veto van de nationale parlementen willen zien.
In de grondwet was het idee dat 1/3 van de nationale parlementen samen om
herziening van een richtlijn zou kunnen vragen. Ik zou graag zien dat een
gekwalificeerde meerderheid van de nationale parlementen een richtlijn
zelfs zonder meer zou kunnen blokkeren. Op deze manier zouden we dus een
dubbele sleutel en een dubbele noodrem krijgen.

Misschien is het wel een goed idee om zo snel mogelijk over te gaan tot
het invoeren van die dubbele noodrem om het vertrouwen van de burgers
terug te winnen. Wat mij betreft dus alleen die twee dingen in 1 apart
verdrag. Is dit een idee?