Euro gaat kapot aan 'divergentie'

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jun 4 19:12:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De enige remedie is m.i. goed bestuur,
>
> Dus bijvoorbeeld geen paarse kabinetten die tijdelijke meevallers
> bijvoorbeeld in lange tunnels onder gras stoppen noch belastingmeevallers
> door bijvoorbeeld tijdelijke lagere (aftrekbare) pensioenpremies bij hoge
> beurskoersen verjubelen ipv ze te sparen voor als die premies weer
> ingehaald
> moeten worden...

Mee eens.

> Dat fonds is dus meevallers gebruiken om staatsschuld af te lossen ipv het
> uit te geven, zo geef ik je dus helemaal gelijk.

Tja, daar komt het natuurlijk wel op neer. Zolang je een staatsschuld
hebt, is een apart fonds een cosmetische kwestie. Maar misschien wel
zinvol. Want je kunt aan de klagende burger uitleggen dat je in de goede
jaren geld opzij zet en dat er uit die pot geput kan worden in slechte
jaren zonder in problemen te komen met de 3% norm. Al geloof ik niet dat
dat laatste momenteel echt zo is volgens het stabiliteitspact. In het VK
gaat het dacht ik momenteel wel min of meer zo. En je kunt de burger ook
ieder jaar vertellen hoeveel geld er nog in die 'pot' zit.