D66 over uitslag referendum

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Fri Jun 3 21:24:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Martin,

> gelden. Het besluit is door "we" genomen. Maar daarom mag de minderheid van
> "we" daar nog wel van "balen". Of mogen we nu niet meer voor onze visie
> uitkomen?

Jawel hoor, en je mag er ook van balen. Maar een (EU)lijsttrekster doet er
verstandig aan dat balen niet teveel te laten doorklinken via negatieve
sentimenten/argumenten en sneren. Moet ze natuurlijk zelf weten, maar ik
neem aan dat haar belang is: mensen voor haar winnen.

> bezorgd over de consequenties van "onze" beslissing.  Hoe goed de
> bedoelingen van vele "tegen"-stemmers ook mogen zijn, ik heb de indruk dat
> men het idee heeft dat de grote meerderheid van euroburgers hun visie
> deelt,

'k Weet niet zeker of je met 'men' nu de nee stemmers bedoelt of iets
anders. In het eerste geval: zo raar is dat idee toch niet? Heb jij
aanwijzingen voor het tegendeel?

> De praktijk van de Unie wijst anders uit.

Anders dan wat?

> Het zal zeer, zéér moeilijk
> worden om nog eenstemmigheid te bereiken over welk onderwerp dan ook. Dat
> was al zo onder het verdrag van Nice met vijftien leden, en het zal met 25
> leden niet makkelijker worden.

Natuurlijk (hoogmoed komt voor de val, zou je bijna denken :-)), maar dat
is op zichzelf nog geen voldoende reden om deze grondwet te omarmen, lijkt
me.

> Het "Nee"-kamp bestaat niet (net zomin als er een "Ja"-kamp bestaat). Als
> je naar het onderzoek van de Hond kijkt, heeft toch nog 26 - 33% van de
> "EU-supporters" en "EU-adepten" tégen het verdrag gestemd (mogelijk omdat
> het ze lang niet ver genoeg ging, waarmee ik kan sympathiseren). Anderzijds
> viel zo'n 30% van de tegenstemmers in de "EU-skeptici" groep, met meer
> zorgen dan degene die jij uitte als reden voor een tegenstem (de grootste

Ik kende dat onderzoek niet, maar heb een PDF-je met tabellen gevonden.
Daar staat echter niet in wat ie verstaat onder EU-supporters en
EU-adepten (wat is het verschil?) En met sceptici bedoelt ie kennelijk
tegestanders, maar sceptisch betekent voor mij net iets anders. Hoe
dan ook: ik mis ook staatjes met de redenen om tegen te stemmen. Ik had
m'n lijstje met het gezond verstand samen gesteld, maar ben wel benieuwd
of het ergens grondig onderzocht is.

> Hoe gaan we nu verder?

Het lijkt mij dat men hier en in Europa moet gaan zoeken naar afspraken
die niet in ene al het bestaande willen of pretenderen te vervangen maar
dat in stukken te hakken: stel een stuk vast dat doel en richting
van europa bepaalt en dat helder omschrijft waar europa wel voor is en waar
niet voor. (zeggen dat europa ergens niet over gaat is dus iets anders dan
zeggen dat men op bepaalde terreinen 'aanvullend' optreedt).
En stel een stuk vast dat de organisatie en democratische regels vorm
geeft. Want dat onderdeel is hard nodig.

Als die twee zaken duidelijk en geaccepteerd zijn, kun je pas over andere
dingen gaan besluiten. En als men nog eens een stuk de pretentieuze titel
'grondwet' wil geven, bedenk dan dat een grondwet iets is wat met gemak de
instemming van minstens 90% van de bevolking moet krijgen.
Ook doorstomen met uitbreidingen is erg bedenkelijk wanneer dat stuk over
doel en taken er nog niet is. Hoe kun je nu zinnig over de toetreding
van Turkije discussieren wanneer er geen overeenstemming is over de vraag
of Europa een economische unie is, met zo nodig verdragen over asiel, milieu
en criminaliteitsbestreiding, danwel een Politieke Unie/Federatie?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |