conservatisme en referendum

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Fri Jun 3 21:31:15 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
<...>

> Maar ja er is nu eenmaal gekozen voor het referendum, en dus moet je
> die uitslag accepteren en het verdrag dood verklaren.
<...>
Gezien het feit, dat het verdrag voor inwerkingtreding vereist dat /alle/ 25
lidstaten het ratificeren, is het verdrag nu de facto dood. De jure niet
helemaal, omdat de termijn van ratificatie pas volgend jaar verstrijkt. Maar
de kans dat zowel Nederland als Frankrijk (of, wat dat betreft, de UK)
tussen nu en volgend jaar nog van mening zouden veranderen is gelijk nul.

Dat gebeurt automatisch. Er is geen nieuw verdrag, dus werken we door met
'Nice'.

> Die oude verdragen werken toch niet met zoveel landen? Dus,
> hupsakadee, kom met een nieuw verdrag om het wel beter te laten
> werken, en wel zo snel mogelijk, daar is Europa te belangrijk voor.

Ah, en heb je daar een voorstel voor? Eentje dat ook binnen, zeg, een jaar
of drie door alle 25 lidstaten zou kunnen worden aanvaard?

>  Ik aarzel nog over de vraag, wat wij moeten doen met de al
>
> Dat weet ik zo net nog niet. Of is Nederland echt ieder solidair
> besef verloren? Ben benieuwd in wat voor land ik volgende week
> neerdaal...

Maar wat hebben we die landen te bieden? Een Unie waarin niets gebeurt,
niets besloten wordt? In Duitsland gaan al stemmen op om zich tegen die
toetreding te verzetten, omdat een Unie met 27 lidstaten onder het verdrag
van Nice helemáál onwerkbaar wordt.

Waarom niet? Het gaat toch over /onze/ Unie (al voelen velen dat
klaarblijkelijk niet meer zo)? In tal van andere landen wordt ook per
referendum over de aanvaarding van toetredingsverdragen besloten. Waarom zou
de nederlandse bevolking dat instrument moeten worden onthouden?

> Een EU-wijd referendum lijkt me ook voor deze kwestie een uitstekende
> oplossing, maar daar is het uiteraard al te laat voor.

Nee hoor. Dat moment komt wanneer dat de toetredingsverdragen moeten worden
geratificeerd. Ik zou er erg voor zijn. Dan laat je werkelijk zien dat een
*unie* een verdrag aan gaat met nieuwelingen, in plaats van 25 landen.

mvg,

Martin Lentink