Oops: D66 over uitslag referendum

Fri Jun 3 16:15:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:
>Het leuke is dat men dan kan berekenen hoeveel zetels D66 potentieel kan
>behalen.

 Ik pakte het verkeerde getal met de muis op (toevallig is die 76 twee maal
 38 en ik liep een beetje de val in). Daardoor wordt het nog erger...

 Uitslag referendum op 150 TK-zetels:  62-38
 Uitslag referendum 5 zetels voor D66: 24-76

 Stel dat D66 louter neen-stemmers van zich vervreemd heeft, dan zou je de
 zaak kunnen uitrekenen voor 1500 'kiesmannen':
   * Daarvan stemmen thans 50 op D66, waarvan (76/100)x50=38 voor de Grondwet
     en 12 tegen.
   * Bij die 38 Ja-stemmers horen eigenlijk 62 Neenstemmers (en geen 12), dus
     dat zijn er 62-12=50 te weinig dus die 50 stemmers zouden er 100 moeten
     zijn, een factor 2 te weinig.
   * 5 zetels maal 2 is 10 zetels.

 --> D66 staat dus op minimaal 10 zetels als men geen raar standpunt over Europa
     zou hebben (het is een ondergrens want er stromen ook nieuwe ja-stemmers
     toe). Op die manier komt D66 met gemak weer op een zeteltje of 15.