D66 over uitslag referendum

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Fri Jun 3 15:16:05 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, Jun 03, 2005 at 02:25:51PM +0200, Martin Lentink wrote:

> <...>
>
> Deze stelling lijkt mij niet houdbaar.

> Sophie voelt haar achterban dus beter aan dan in de commentaren hierboven
> wordt gesuggereerd.

Martin, ik kwoot Sophie nog maar even:

"Sophie In ‘t Veld, lid van het Europees Parlement voor D66 zegt dat het
verwerpen van de Grondwet slechte vooruitzichten voor de toekomst met zich
mee brengt. "Het Franse 'Non' en het Nederlandse 'Nee' hebben een flinke
deuk opgeleverd voor het proces van integratie. Het Nee-kamp heeft geen
visie voor de toekomst van Europa. In veel gevallen was het 'Nee' een
negatieve keuze ingegeven door angst in plaats van hoop; door cynisme in
plaats van visie; door afkeer van anderen in plaats van solidariteit en
vriendschap."

Dit heeft niet zoveel te maken met achterban aanvoelen (ik heb indertijd
ook op Sophie gestemd) maar is geheel in lijn met de onnozele non-campagne
van het kabinet. Ik herken mijn afwijzing van deze grondwet niet in termen
als 'geen visie', 'cynisme', 'afkeer van anderen' en 'remmen integratie'
(wat is die integratie?).

Ik wil je er nog wel even aan herinneren waarom we nee hebben gestemd:

    - we weten niet waar europa heen gaat
    - we betalen teveel
    - brussel regelt teveel

    voor een deel van de nee-stemmers kwam daar bij:

    - marktwerking energie/zorg/...
    - vetorecht ja of nee
    - poeha buitenlands beleid.

    en ja, natuurlijk is er ook nog een groepje type volksbuurt of
    type rancuneus (Ger?) dat primair nee zegt omdat Balkenende ja
    zegt of omdat ze '10% van hun spaargeld kwijt zijn (larie).
    Maar die groep haalt geen 60%.

Sophie kan beter eens met inhoudelijk zaken komen ipv mij te beschimpen.
Hoezo slechte vooruitzichten voor de toekomst? Is ze soms bij Brinkhorst
in de leer?
Maar ja, EP-ers hadden natuurlijk een belang (meer macht EP in grondwet)
en Sophie had indertijd de meest inhoudsloze campagneleus ('D66: de meest
pro-europese partij).

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |