keuzevrijheid

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Jun 2 07:12:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk, als dat de gedachtelijn is vind ik die niet overtuigend.
Immers, de vraag is niet of men zonder of met Frankrijk door wil,
de vraag is of Frankrijk en nu NEderland dit verdrag nog gaan
steunen. En voor dat laatste moeten er nieuwe toezeggingen komen.

En zelfs na enkele toezeggingen (die per definitie niet significant
kunnen zijn omdat andere landen dan ook weer hun stem zouden moeten
herzien) geef ik het verdrag eigenlijk geen enkele kans meer.

> 1. Het kabinet zegt dat dit slecht is voor de (machts)positie van NEderland
> in de EU en tegelijkertijd maakt men van dit moment gebruik om er in Brussel
> op aan te dringen tegemoet te komen aan enkele NEderlandse wensen, zoals
> minder netto bijdragen.
>
> Tjerk: bedenk wel, zoals Herman Beun al opmerkte, dat bij onze afdrachten
> ook alle invoerheffingen etc uit Rotterdam zitten.

Zal best zo zijn, maar doet niets af aan de tegenstrijdigheid.

> 2. De voorstanders wijzen er voortdurend op dat Europa stagneert zolang we
> het met de oude verdragen moeten doen en tegelijkertijd is men er tegen om
> dit weggestemde verdrag te trashen en snel met een nieuw verdrag te komen.
>
> Tjerk: Ik ben voor, evenals jouw europees referendum. DE besluitvorming gaat
> stagneren en al met al ben ik bang, dat we hier in Europa een beetje de wat
> verouderde, dementerende adel worden: trots op wat was, verder niets nieuws.

Daar ben ik ook bang voor, maar dit referendum kan ook juist voor
een kentering in dit denken gaan zorgen.
Het was hoog tijd dat er een debat over Europa werd gevoerd. Dat
had veel eerder moeten gebeuren en dan hadden we
de huidige negatieve beoordeling kunnen voorkomen. En zelfs voor de
meeste sceptici van directe democratie is nu duidelijk geworden dat
je die directe democratie nodig hebt om een project als de EU
succesvol in te vullen. Beter laat gerealiseerd, dan nooit. Dat wel.

Boris Dittrich blijft zijn democratische rug in ieder geval recht
houden, volgens de Financial Times:
--------
Jan Peter Balkenende, prime minister, said: "It is clear I am not
happy with this outcome but the Dutch people have given an
unequivocal signal that we shall respect." He said the process of
ratification by other countries had to continue. "It is at the end
of the process to decide what the consequences are," he said.

However, Boris Dittrich, leader of the reformist D66 party, the
junior cabinet ally, said: "This constitution is dead. We will go
no further with it. Those who voted No knew what they were doing
and were very serious. The No campaign fought a strong campaign."
http://news.ft.com/cms/s/b2ba0a6c-d304-11d9-bead-00000e2511c8.html
---------

Groeten,
Mark Giebels