keuzevrijheid

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jun 2 03:14:51 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark merkte op:

>Tjerk, dat mag je me uitleggen.<

Ik probeer het. Tot met het verdrag van Amsterdam uit 1997 is geprobeerd
deze maandelijkse verhuispartij uit de Europese routine te krijgen.
Frankrijk had het vetorecht bij deze intergouvermentele wijze en heeft dat
consequent ook gehanteerd. Zonder hun toestemming dus geen verandering. Dat
concludeerde toen Wim Kok ook, en daarmee bleef deze geldverslindende
verhuispartij van kracht, want Frankrijk , als toen nog de as van de EU,
wilde het niet.

Nu zei Frankrijk Contre, en als de rest Pour had gezegd, was er de ideale
onderhandelingsbasis geweest om ook dit rudiment van de jaren 50 te
verwijderen. Zo van: Jullie mogen blijven meedoen, onder voorwaarde dat....

Helaas, dat is niet gebeurd, het algemene gevoel van onvrede en angst voor
het nieuwe heeft ook bij ons tot een neen geleid, en dan lukt het nooit om
die Fransen van Straatsburg af te halen. Overigens mis ik in de
stemuitslagen nog wel de blanco stemmen, want ook die knop is volgens mij
regelmatig ingedrukt vandaag.

Groet,

Tjerk

PS:

1. Het kabinet zegt dat dit slecht is voor de (machts)positie van NEderland
in de EU en tegelijkertijd maakt men van dit moment gebruik om er in Brussel
op aan te dringen tegemoet te komen aan enkele NEderlandse wensen, zoals
minder netto bijdragen.

Tjerk: bedenk wel, zoals Herman Beun al opmerkte, dat bij onze afdrachten
ook alle invoerheffingen etc uit Rotterdam zitten.

2. De voorstanders wijzen er voortdurend op dat Europa stagneert zolang we
het met de oude verdragen moeten doen en tegelijkertijd is men er tegen om
dit weggestemde verdrag te trashen en snel met een nieuw verdrag te komen.

Tjerk: Ik ben voor, evenals jouw europees referendum. DE besluitvorming gaat
stagneren en al met al ben ik bang, dat we hier in Europa een beetje de wat
verouderde, dementerende adel worden: trots op wat was, verder niets nieuws.

'Schiet mij maar lek' zeggen ze in Twente.
`Ik neem een cooocaaacooolaaa`, zeggen ze er ook.

Groeten,
Mark Giebels