Geef je stem een positief geluid

Sat Jul 23 10:33:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk, jouw kritiek op de kritiek is natuurlijk niet helemaal authentiek,
je bent het immers op veel punten eens met wat er op dit moment in Neder-
land gebeurt.

De opbouw van mijn kritiek verloopt alsvolgt...
* Ik constateer dat dit kabinet met de rug naar de samenleving is gaan
  staan (de vorige twee kabinetten deden dat overigens ook), dat politici
  en burgers volstrekt langs elkaar heen leven.
* Ik constateer een toenemende afkeer bij medeburgers voor dit kabinet;
  ook de burgers gaan met de rug naar dit kabinet staan, wachten slechts
  totdat het weg is.
* Ik constateer dat dit kabinet op een gegeven moment iets doet dat het
  bovenstaande illustreert (doorgaans wordt er 1 geisoleerde groep aange-
  vallen). Ik beperk m'n kritiek tot dit kabinet of z'n benepen/conserva-
  tieve liberalistische signatuur.
* Ik constateer dat D66 dit kabinet blijft steunen. Ik lever zelden kri-
  tiek op D66 zelf. Ik steun nooit de oppositie.

Illustratie: we weten thans dat het doel van het Paasakkoord de op hande
zijnde aanval op de publieke omroep was. Maar zo werd het destijds niet aan
ons verkocht; op het moment zelf ging het er om of D66 nog iets van de be-
stuurlijke vernieuwing kon verwezenlijken na de val van De Graaf in de
Eerste Kamer. De liberalen (Opschudders) in D66 moeten niets van bestuur-
lijke vernieuwing hebben en die wilden dus door.
Gevolg is dat D66 door de burger wordt gezien als de partij die in deze
periode van maatschappelijke afbraak de publieke omroep de nek wil om-
draaien en dat D66 1 zetel (20% van z'n aanhang) moet inleveren.

Degenen die het Paasakkoord meenden te moeten bepleiten hadden dertijds
opening van zaken moeten geven over wat ze van plan waren met de publieke
omroep. Maar dat deden ze niet omdat het akkoord dan was afgewezen en ze
bleven 'opgezadeld' met de bestuurlijke vernieuwing.

Zo simpel liggen de zaken toch ?

Ik ben trouwens heel benieuwd wat er gebeurt als ook hier een terreuraan-
slag plaatsvindt (ik kan, bij wijze van spreken, haast niet wachten tot
het zover is). Op dat moment wordt de burger betrokken bij oorlogen die
de schoothondjes van Bush elders ter wereld aan het voeren zijn. Er trek-
ken thans (bewust aangewakkerde) golven van haat door onze samenleving maar
die lijken me kinderspel bij wat ons dan te wachten staat...

De normen en waarden zouden weleens gebaat kunnen zijn bij zo'n aanslag:
die kan worden gezien als een unieke gelegenheid om de burger nog meer
rechten te ontnemen dan thans al het geval is. De burger komt dan in een
tang (kabinet-terrorisme) terecht en dan kan er van alles gebeuren.

En we weten allemaal dat D66 elke inperking van de burgerrechten formeel
zal steunen. Zelfs als men het daar inhoudelijk mee oneens zou zijn.