D66 en Rozenkruizer

Thu Jul 21 08:00:06 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 20-jul-2005, at 8:10, Henk Vreekamp wrote:

> Kennelijk ontgaat je de strekking van de richting "biologische
> psychiatrie".

Zou dat zo zijn? Of zou meester Henk volledig zijn ontgaan
dat er nogal wat verschil bestaat tussen psychiatrie - die
zich bezighoudt met geestesziekten - en psycho-analyse -
die zich bezighoudt met de neurosen van verder normale
gezonde mensen?

> Het is toch echt de anti-Freudiaanse richting in dat vak. En dan
> zul je je ook in een debat met datzelfde gefreud moeten begeven.

Wat wordt hier met "dat vak" bedoeld? Psychiatrie? In
dat vak houdt men zich bezig met het genezen van
geesteszieken.
Maar nogmaals: psychoanalyse houdt zich helemaal niet
bezig met geestesziekten. Sterker nog: geesteszieken
zijn per definitie niet geschikt om een psycho-analyse
te ondergaan. En waarom niet? Omdat psychoanalyse
is gericht op het bespreekbaar maken en verhelderen
van neurosen. Bij een geesteszieke valt er helemaal
niets te verhelderen; daar is de machinerie ontspoord
en die moet vervolgens met medicatie en/of elektroshocks
weer in de rails worden gezet.

> Maar laten we er maar over ophouden - 't is een zijpad van het
> gerozenkruis...

Het is vooral verstandig om erover op te houden, omdat
Henk Vreekamp met al zijn neerbuigend vertoon van
weetjes zojuist door het ijs is gezakt.

> Wat mij eigenlijk het meest boeit is enig effect van het
> gerozekruis op Van der Laan's beleid. Misschien dat ze zo meegaand
> is met de sterke mannen die buiten haar om haar omroepnota
> fundamenteel wijzigden?

Naar mijn mening een buitengewoon duistere passage.

Bedoelt Vreekamp dat Van der Laan meegaand is met
de sterke mannen die buiten haar om haar omroepnota
fundamenteel wijzigden, *omdat* ze Rozekruiser is?
Maar wat bedoelt hij dan eigenlijk? Dat Rozekruisers
allemaal meegaande lieden zijn? En waarom dan wel?

Erik vdMb