Hoe staat het er ook alweer voor met... De oorlog tegen het terrorisme

Sun Jul 10 02:48:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 10-jul-05, at 2:31, Dik wrote:

> Erik,

Dag Dik, Lenny, of hoe je maar mag heten.

> Je naieviteit verbaasd mij. Sinds wanneer valt het
> leger niet onder de parlementaire democratie?

Sinds het bestaan van legers.
In theorie heb je natuurlijk gelijk; de praktijk is
anders. Zelfs in Nederland.
(Over naïeviteit gesproken zeg.)

> Sinds wanneer maakt het leger Policy? Sterker nog
> sinds wanneer bepaald een kolonelletje wat er gebeurd
> als de hele wereld zit te kijken naar de eerste
> persconferentie?

Of het werkelijk een eenmansactie van die
kolonel was, betwijfel ik. Maar het is bijvoorbeeld
best mogelijk dat Amerikanen - die in dit soort
kwesties wat minder naïef zijn - hebben gezegd:
"Dik (of Lenny, of hoe die kolonel ook maar heet)
kom er gezellig bij staan", en dat die kolonel dat
heeft gedaan, zonder enig benul van de implicaties.
Zoals gezegd: het Nederlandse leger is wereldvreemd.

Het is ook best mogelijk dat de Nederlandse legertop
die kolonel doelbewust naar het podium heeft gestuurd.
Die kolonel wordt daar niet minder een clueless
meeloper van nietwaar?

Je bewering dat het Nederlandse volk voor deze
beschamende toestand heeft gekozen slaat echt
nergens op. Het is eenvoudigweg nooit aan de orde
geweest.

> Je hebt kennelijk geen notie hoe de bevelsstructuur
> van een/de krijgsmacht werkt. Waarschijnlijk nooit
> iets mee te maken gehad? Good for you!

Ik ben niet in dienst geweest, als je dat bedoelt.
Natuurlijk weet ik heus wel hoe de bevelsstructuur
werkt. Het principe is likken naar boven, trappen
naar onderen; de politiek zoveel mogelijk onkundig
houden - want dat zijn allemaal burgers en dus sukkels
die er niets van begrijpen en je je speeltjes afhandig
willen maken.

Daar hoef je helemaal niet voor in dienst te zijn geweest;
wat memoires lezen van generaals die niet worden
gehinderd door bescheidenheid of een realistische
kijk op hun eigen functioneren volstaat.

Verder kan ik je Catch-22 van harte aanbevelen.

> Dat jij tot de conclusie komt dat hollandland een
> meeloper is, geeft blijk dat jouw geheugen niet in
> staat is om het moment te herroepen wanneer
> Hollandland van een meeloper een meedoener werd!

We verschillen daarover blijkbaar van mening. Dat
is niet erg; ik leer graag iets bij. Maar het zou dan
wel aardig zijn als je je opvatting ook eens zou
onderbouwen, in plaats van met goedkope retoriek
je opponent aan te vallen.

> Dat gebeurde namelijk op die persconferentie!
> Vandaar.

IJzersterke argumentatie Dik. Of Lenny. Of hoe je
ook maar heet.

> btw
> bespaar me je red herring!

Als je dan zelf eens het goede voorbeeld zou geven?

Je hebt nog helemaal niets onderbouwd, laat staan
bewezen.

Erik vdMb