Hoe staat het er ook alweer voor met... De oorlog tegen het terrorisme

Fri Jul 8 14:37:54 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL>,
>Zelfs als dat waar zou zijn, volgt er dan uit dat ze zich in hun handen
>wrijven bij het idee dat er een aanslag op Nederland zal plaatsvinden?

 Erik, je hoort het verschil te kennen tussen een metafoor en de werke-
 lijkheid. Jij pinpoint de zaak nu op de handjes terwijl het er om gaat
 dat het de heren zo'n aanslag goed uitkomt om zichzelf te profileren als
 'reuze daadkrachtig' (terwijl van Aartsen -hoor ik net- een debat over
 de zaak die hij nu wil aanslingeren, onlangs nog heeft tegengehouden).

 Kennelijk ben je het niet met me eens en mag ik van jou daarbij niet af-
 geven op de 'normen en waarden' die hierachter liggen (raar, ik dacht dat
 onze beider visies op dit punt toch niet erg uiteenlopen).
 Hoe dan ook: voor mij, als vrijzinnig democraat, zijn 'normen en waarden'
 loze woorden. Het gaat er om om wat mensen doen.

 Nadat ik opmerk dat een niet op tijd rijdende metro in Mokum er vooral
 voor buitenlanders is (en dus ongeschikt voor een bomaanslag), zegt Erik,
>En dat baseer jij op vier bezoekjes aan de metro, twee weken geleden?

 Wie zeg dat ? Het valt als metroreiziger elke keer op dat hoe verder men
 de Bijlmer inrijdt hoe minder Nederlandse passagiers er zijn. Een beetje
 terrorist kan daar dus niets mee. Wat heeft die aan opgeblazen Ghanezen ?

>En de metro van Amsterdam is het symbool van Nederland?

 Neen, juist niet (je moet beter lezen). Maar een dijk...? Nou...

 Ik eerder over standpunt.nl over de mogelijkheid van een aanslag in Neder-
 land:
>Ik heb zojuist 'Eens' gestemd. 84% denkt er ook zo over, trouwens.

 Erik,
>Dat verbaast mij niet.

 Dat ik zo gestemd heb, dat 84%..., of dat men daar twee betekenissen aan
 kan geven ? Mijn stelling zou het inderdaad niet zijn, dat is zo. Maar
 wie zelf niet stemt, kan ook de stand niet lezen - zo simpel is het. Dat
 nodigt uit tot het maken van een (toegegeven: oneigenlijke) keuze.

>Wat wil je nu eigenlijk beweren?

 Opmerkelijk, dan zou ik jou ook willen vragen. Waar heb je het nou de hele
 tijd over ? Ik wijs op de oorzaak en op het mogelijke doel van terrorisme
 in Nederland en jij gaat lekker obstinaat te keer maar zegt niet wat je er
 zelf van vindt.
 Je moet een beetje gemakkelijk onderuit gaan zitten met je voeten ietwat
 omhoog, dan stroomt het bloed weer terug...   :-)

 Mogelijk dat je je wat vergallopeert door wat ironische liflafjes in m'n
 opmerkingen ? Zou eigenlijk wel zo leuk zijn.