Van Aartsen wil de boel weer eens omdraaien

Sun Jul 3 13:48:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 3-jul-05, at 13:03, Fritz van Rikxoort wrote:

> Cohen had niet georganiseerd dat Verdonk de krans kon leggen, hij gaat
> daarover ook als burgemeester, en vond het achteraf prima zo.
> Dat is link, net als met het gedogen van belemmerend agressief
> wangedrag op scholen, op straat, en rond voetbal.

Ja, daar zit ook wel iets in.

Nu was de situatie een beetje ingewikkeld.
Bij de onthulling van het Slavernijmonument
kwam koningin Beatrix opdraven, met nog
wat andere bobo's. Toen was het hele gebied
afgezet met twee meter hoge hekken die waren
voorzien van zwart landbouwplastic. De gewone
mensen - die waren gevraagd bij de onthulling
aanwezig te zijn - konden niets van de gebeurtenis
ziein, met een enorm tumult en een dreigende
bestorming als gevolg.

Wellicht heeft men dat dit keer willen voorkomen.
De afzetting bestond nu uit lage metalen paaltjes
met een in rood fluweel gehuld touw ertussen zoals
je ze wel op recepties ziet. Ook was er weinig
politie in uniform. Verdonk had drie beveiligers,
van wie 1 een uitklapbaar kogelvrij scherm met
zich mee droeg.

Ik neem aan dat door de Amsterdamse politie bewust
is gekozen voor een setting met een de-escalerend
karakter. Spreekkoren kun je overigens bijna niet
voorkomen. Ten eerste hebben we nu eenmaal vrijheid
van meningsuiting, zoals een agent aan omstanders
uitlegde  - lang niet alle aanwezigen waren het met de
spreekkoren eens - en ten tweede moet je dan een wel
zeer forse geluidsinstallatie inzetten.

Overigens las ik in vrijwel alle kranten dat de toespraak
van Verdonk niet te verstaan was.
Daarvan is mij niet gebleken, maar ik moet er aan
toevoegen dat ik tamelijk vooraan stond, tussen de
fotografen. De organisatie zette de geluidsinstallatie
steeds harder, kennelijk in een poging de spreekkoren
te overstemmen, maar zonder veel succes.

Erik vdMb