Van Aartsen wil de boel weer eens omdraaien

Sun Jul 3 14:07:21 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is de burgemeester die als sprekende burgemeester en voormalig
bewindsman vluchtelingen ook over die orde gaat. Dan blijkt weer zijn
willekeur, net ook op radio 1, dat protesten moeten kunnen. Tuurlijk, maar
daarover ging het niet. In zijn raad verwijdert hij wel publiek als die de
orde blijven verstoren, en elders als hij zelf spreekt of bezoekt en mensen
boos zijn juist op hem als gedoodmanneke van terreur en geweld, dan regelt
hij wel volledig dat hij er kan zijn en doen wat hij wil. Hij laat niet
blijken te vinden dat dat voor niet PvdA-ers net zo goed geldt, en dat nou
juist (ver)stoort. Kan hij zijn orde met zijn politie onvoldoende handhaven,
vertrek dan samen met de minister, hij is zelf ten slotte ook maar benoemde
burgemeester van de koningin, en ga niet achteraf doen niets te weten van
wat mis ging naar de kranslegging en dat nu pas te gaan onderzoeken, zoals
hij op radio 1 zei, alsof hij niet degene is die de leiding heeft en er zelf
bovenop en bij was. Het blijven gillen en middelvingers opsteken is louter
de verantwoordelijkheid van de protesterenden, prima, maar het meeloopgedrag
en de eenzijdige kwetsende uitspraken van de burgemeester, en zijn
zogenaamde gebrek aan leiding en verschuilen achter zijn eigen medewerkers,
dat kan gewoon niet voor de burgervader die boven alle partijen moet staan
en eens moet beginnen de boel een beetje bij elkaar te houden in onze
hoofdstad.