Van Aartsen wil de boel weer eens omdraaien

Sun Jul 3 13:37:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 3-jul-05, at 8:25, Ger wrote:

> Eerder is er sprake van dat een openbaar optreden van sommige leden
> van ASO
> dusdanig de openbare orde verstoort dat burgemeesters het zouden moeten
> verbieden. Hij noemt het protesteren van mensen tegen zo'n
> schertsfiguur als
> Verdonk dus verstoren van de openbare orde. Eerder zou je kunnen
> stellen dat
> een openbaar optreden van haar juist als uitlokking bestempelt moet
> worden
> en dus verboden.

Daar sluit ik me bij aan. Keti-Koti is een feest van Surinamers
en Antillianen. Met name de laatste groep is door Verdonk
tegen de schenen geschopt. Het is op zijn zachtst gezegd
niet handig om zo'n minister dan af te vaardigen naar zo'n
feest. Ook om een andere reden lag Verdonk niet voor de
hand. Verdonk is minister van Vreemdelingenzaken en
Integratie. Surinaamse Nederlanders en Antillianen zijn geen
vreemdelingen; ze zijn inwoners van ons land, respectievelijk
rijksgenoten (met uitzondering dan van de Arubanen). Ze
hoven ook niet te integreren; ze hebben tot vervelens toe
moeten leren dat "de Rijn bij Lobith ons land binnen(stroomt)".

Het Slavernijmonument, en de feestelijke herdenking van de
afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 dienen twee doelen;
ze zijn een vorm van eerherstel, en ze dienen om autochtone
Nederlanders bewust te maken van het leed dat hun voorou-
ders aan Surinamers en Antillianen hebben berokkend. Zo
beschouwd had het veel meer voor de hand gelegen de
minister van onderwijs af te vaardigen.

Overigens: ik ben bij de bijeenkomst geweest. De minister had
het protest al helemaal ingecalculeerd. Omdat een paar dagen
voor haar komst was opgeroepen met haar rug naar haar toe
te gaan staan, refereerde ze daar aan in haar toespraak. Ze
meende dat het niet de tijd was met de rug naar elkaar toe te
staan. Op het moment dat ze deze woorden uitsprak, stond
echter niemand met de rug naar haar toe. Vanaf een afstand
van meer dan twintig meter - namelijk aan de andere kant van
het door een bloemperk omringde monument - werd haar door
tientallen mensen toegeroepen dat ze moest oprotten.

Toen ze vervolgens een krans wilde leggen, drongen veel
fotografen naar voren om hiervan toch vooral niets te missen.
Actievoerders waren er nauwelijks in haar nabijheid - op een
schreeuwende oudere vrouw na.
Dat de beveiligers haar tegenhielden en vervolgens afvoerden
naar de Eerste Hulpafdeling van het Onze Lieve Vrouwe
Gasthuis kwam op mij eerder over als een publiciteitsstunt
dan als een adequate reactie op een gevaarlijke situatie.
De situatie was hoogst onoverzichtelijk, maar niet gevaarlijk.

Erik vdMb

* http://nl.wikinews.org/wiki/Verdonk_ontvlucht_Slavernijherdenking
* http://muijz.godzijdank.nl/keti-koti (foto's)
* http://muijz.godzijdank.nl/keti-koti/keti-koti-Pages/Image23.html
(Verdonk, vlak voordat ze wordt weggetrokken)