Peilingen 1 juli 2005

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jul 2 22:16:03 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Alleen antwoorden, knipknip dus...

Idem.

> Iedereen heeft zorgtaken, ook alleenstaande n.ouders, ook paren die beiden
> werken.
> Alleen voor het CDA met SGP/CU nog reden degenen die zorgatekn scheef
> verdelen omdat een kostwinner genoeg verdient om partner thuis te laten
> extra te belonen, zelfs financieel op kosten van ouders die wel beiden
> full
> time moeten werken bijvoorbeeld voor minimumloon.

Nou ja, "op kosten van"? Ze betalen dan al wel meer belasting toch? Maar
ik begrijp wat je bedoelt. Je zou er denk ik minder moeite mee hebben als
de heffingskorting gewoon zou worden uitbetaald i.p.v. te worden beperkt
tot de te betalen belasting. De vraag is dan natuurlijk wel meteen hoe dat
gefinancierd gaat worden.

> Het CDA verkrijgt voor meer leden meer zendtijd, typisch in het voordeel
> van
> de 3 christelijke omroepen.
> Die ook nog eens prima kunnen samenwerken en schaalpvoordelen halen.
> Drie VARA's en 3 D66ige NPS-en zijn nodig voor de balans,
> en herstel van de verzuilde binding: allemaal lid worden!

Maar aan de andere kant: democratische legitimering door ledenaantallen is
toch niet heel erg vreemd als er met publiek geld wordt gewerkt? Al moet
je je wel ernstig afvragen hoe representatief die relatief lage
ledenaantallen dan zijn voor de hele bevolking. Het lijkt me een beetje
vergelijkbaar met de situatie met voorkeursstemmen en de kiesdrempel. Maak
jij daar in beide gevallen dezelfde keuze? ;-) Maar ik was vooral benieuwd
waarom het CDA zo graag de NPS om zeep wil helpen.

WIA en WGA worden dus
> meer en meer nog dan de WAO een luxe verzekering voor kansrijkere
> meerverdieners.

Geldt dat bezwaar nog steeds als de arbeidsmarkt sterk wordt
geliberaliseerd zodat iedereen zijn restcapaciteit (in arbeid) ook echt te
gelde kan maken?