Peilingen 1 juli 2005

Sat Jul 2 21:16:45 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Alleen antwoorden, knipknip dus...
----- Original Message -----
From: "Martijn Meijering" <mmeijeri at xs4all.nl>
Sent: Saturday, July 02, 2005 8:21 PM
Jij:
Niet-werkenden is een ander verhaal,
want daar vallen ook zorgtaken onder. En weliswaar krijgt niet iedereen
kinderen, iedereen is wel ooit kind geweest. Maar gezien de hoge
werkloosheid heeft dat nu misschien geen prioriteit.

Iedereen heeft zorgtaken, ook alleenstaande n.ouders, ook paren die beiden
werken.
Alleen voor het CDA met SGP/CU nog reden degenen die zorgatekn scheef
verdelen omdat een kostwinner genoeg verdient om partner thuis te laten
extra te belonen, zelfs financieel op kosten van ouders die wel beiden full
time moeten werken bijvoorbeeld voor minimumloon.

Jij: Mee eens wat de omroepen betreft, al kan ik mij daar persoonlijk weinig
druk over maken omdat ik weinig TV kijk. Ik ben trouwens wel benieuwd waar
het het CDA nu precies om te doen is. Ik weet te weinig over de WIA/WGA om
te kunnen inschatten wat daar misgaat.

Het CDA verkrijgt voor meer leden meer zendtijd, typisch in het voordeel van
de 3 christelijke omroepen.
Die ook nog eens prima kunnen samenwerken en schaalpvoordelen halen.
Drie VARA's en 3 D66ige NPS-en zijn nodig voor de balans,
en herstel van de verzuilde binding: allemaal lid worden!

De WIA en WGA blijven gebaseerd op inkomensderving, met een klein handicapje
maar hoog uurloon want opleiding dus eerder volledig of gedeeltelijk
afgekeurd en de voordelen van gehelde of gedeeltelijke uitkering naar vorig
loon, ook al extra omdat aanvulling naar vorig loon alleen gebeurt als voor
50% van capaciteit gewerkt wordt. Makkelijker voor hoger opgeleide banen dan
vor lagere opgeleide banen. En met een lager opgeleide baan is het loon
lager dus de kans met zelfs grotere handicap geheel of gedeeltelijk
afgekeurd te worden naar inkomensderving minimaal. WIA en WGA worden dus
meer en meer nog dan de WAO een luxe verzekering voor kansrijkere
meerverdieners.

> [...]
> belastingen zijn en overige belastingen bij de groeiende linkse aanhang:
> minder marginale druk tot modaal.
>
> Het is ook die achterhaalde begrenzing van de volkspremies via de
> belastingen op modaal (ca. 30.000 euro per individueel inkomen) die tot de
> hpoge marginale druk heeft geleid, samen met de begrenzing van de
> AOW-premieheffing tot het 65e levensjaar, waardoor inkomensverschuivingen
> voor aanvullende pensioenen de facto ook bijna 20% AOW-premie bepsaren. De
> fiscale aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek lopen juist onbegrens

Jij: Hier blijkt weer eens dat jij meer weet van de ins en outs dan ik. Ik
kan
je niet helemaal volgen, kun je het toelichten?

Volkspremies worden als belastingen geheven in de eerste lange schijf.
AOW zit daar ook in, maar die is vrijgesteld voor 65-plussers.
Dat werkt als een enorme belastingvrijstelling of in moderne termen
belastingkorting.
Zouden volkspremies zoals ook de nieuwe staatsziekenfondspremies niet
begrensd worden op modaal dan zouden de tarieven ervan veel en veel lager
zijn.
Idem als rijkere AOW-ers met hun hogere aanvullende pensioenen uit hun
belastingvrij gespaarde premies tot 20% van hun hogere inkomens, aan AOW
gaan meebetalen.
Uiteraard kan en moet bij een gelijkmatiger spreiding van de volkspremies
als belasting geheven de belasting sex ook beter gespreid worden.
In de eerste schijven is de ruimte door de strikte indeling van de
volkspremies daar nihil nu.
Maar de tarieven kunnen dan weer beter verdeeld worden dan nu al bijna 40%
bovenop de werknemerspremies vanaf minimumloon.

> Je zult bij de term middeninkomen dus ook moeten kijken naar uurloon en
> individuele verdiencapaciteit, want als je die weglaat leidt de vrije
> keuze
> tot minder werken of niet werken van de partner bij een voldoende hoog
> inkomen ineens ook tot het samen per persoon behoren tot de
> middeninkomens,
> waar dan wel maar de halve uren voor wordt gewerkt.

Jij: In principe mee eens, maar zorgtaken zijn ook belangrijk.

Zoals gezegd, die hebben (beiden) werkenden voor minimumloon ook, maar dan
zonder duizendeneuro's kostwinnersvoordelen en toeslagen van het CDA.
Alleen de zorg voor kinderen is tijdelijk en uniek, daarvoor hebben we
gratis onderwijs en kinderopvang en -bijslag.
Maar werkenden en ouders die veel uren werken voor laag uurloon hoeven niet
mee te betalen aan de extra vrij uren van degenen die een hoger uurloon
hebben, soms zo hoog dat een partner helemaal niet hoeft te verdienen. Wie
meer verdient en korter werkt of een partner helemaal niet spaart al genoeg
belastingen en premies uit.