Peilingen 1 juli 2005

Sat Jul 2 22:31:30 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
Sent: Saturday, July 02, 2005 10:16 PM

> Idem.

> Nou ja, "op kosten van"? Ze betalen dan al wel meer belasting toch? Maar
> ik begrijp wat je bedoelt. Je zou er denk ik minder moeite mee hebben als
> de heffingskorting gewoon zou worden uitbetaald i.p.v. te worden beperkt
> tot de te betalen belasting. De vraag is dan natuurlijk wel meteen hoe dat
> gefinancierd gaat worden.

Je moet steeds gelijke gevallen die op één aspect veschillen vergelijken.
Bijvoorbeeld twee ouders die samen evenveel verdienen, maar bij het ene stel
verdient één het dubbele per uur en werkt de andere niet.
Of twee alleenstaanden die elk hetzelfde werken en verdienen vergelijken met
hun tweelingbroer en zus die iedem werken en verdienen aar gaan samenwone.
Essentieel is de verdiencapaciteit en gewerkte uren mee te tellen, niet
alleen het inkomen.
Dan zie je de bevoor- of benadelende effecten.

> Maar aan de andere kant: democratische legitimering door ledenaantallen is
> toch niet heel erg vreemd als er met publiek geld wordt gewerkt? Al moet
> je je wel ernstig afvragen hoe representatief die relatief lage
> ledenaantallen dan zijn voor de hele bevolking. Het lijkt me een beetje
> vergelijkbaar met de situatie met voorkeursstemmen en de kiesdrempel. Maak
> jij daar in beide gevallen dezelfde keuze? ;-) Maar ik was vooral benieuwd
> waarom het CDA zo graag de NPS om zeep wil helpen.

Je hebt gelijk, lid willen worden is nog maar één aspect, stemmen of kijken
is gewoon veel groter en belangrijker geworden ivm de vaste groepsbinding.
Het CDA ziet de winst van haar compromissen: budget NPS weer mede
beschikbaar voor ledenomroepen die al een oververtegenwoordiging van
christelijke omroepen hebben met een sterkere ouderwetse binding via
familielidmaatschappen. Vergelijk de kerken zelf, maar hoeveel gaan nog?

> WIA en WGA worden dus
>
> Geldt dat bezwaar nog steeds als de arbeidsmarkt sterk wordt
> geliberaliseerd zodat iedereen zijn restcapaciteit (in arbeid) ook echt te
> gelde kan maken?

Het is inherent aan de regeling, die op inkomensderving is gebaseerd. Wie
voor minimum werkt en in de rolstoel komt kan vaak nog steeds al is het maar
fictief voor minimum werken. Dus afschatting 0% arbeidsongeschikt.Maar zelfs
een lager opgeleide en minder verdienende half "arbeids(on)geschikte" maakt
in de praktijk minder kans een baan te vinden voor half oud inkomen en dan
pas met aanvulling tot 70% laatst verdiende loon, anders bijstandsniveau.
Hoger opgeleiden dus meer kans op (gedeeltelijke) afkeuring inkomensderving
en dan meer kans op werk en daarmee verzilvering aanvulling naar rato laatst
verdiende loon ipv naar bijstandsniveau. Ene regeling zoals elders
gebruikelijk met objectieve afschatting obv gebreken en een
invaliditeitsaanvulling als basis geeft iedereen, hoog of laag, een
gelijkwaardige kans op zo'n inkomensbasis naar betaalde premie / loon bij
(gedeeltelijke) arbeidshandicap, met vrijheid kansen op doorwerken en bij te
verdienen te benutten.