Referendum in de Europese grondwet

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Jan 31 14:05:47 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Kom nou toch... een land kan toch geen (Europees, daar hebben we het
> over, NIET een op eigen land gericht) referendum houden over een in
> de Europese Constitutie (gekanoniseerde) instelling als dezelfde
> constitutie een der- gelijke ruimte niet geeft ? Het is toch
> ondenkbaar dat er een Nederlands referendum komt over de Europese
> Bank ?

Excuus Marc,
Ik dacht altijd dat je in de sterren zat. Ik was nog niet op de hoogte van
je rechtskundige bekwaamheden.

Een land kan wel degelijk een referendum houden over wijziging van de in het
verdrag tot vaststelling ...(enz.) geregelde instituties. Het is namelijk de
_lidstaat_ die, middels een afvaardiging in de Raad, daarover een
(medebeslissing) moet nemen. De wijze waarop die lidstaat tot zijn
stellingname in de Raad komt is niet in het verdrag voorgeschreven. Dat kan
ook helemaal niet, omdat die besluitvorming binnen die lidstaten is geregeld
in hun afzonderlijke eigen constituties. Uiteraard hebben we daarnaast nog
het, rechtstreeks door de Europese burger gekozen, Europees Parlement, dat
in deze zaken in het verdrag aanzienlijk meer medebeslissende bevoegdheden
krijgt dan waarover het nu beschikt. (Overigens spreken juristen over
"gecodificeerd" en niet over "gekanoniseerd". Dat laatste vind je meer in de
kerk en zo....)

> Kijk toch eens verder dan je neus lang is. Als de opstellers van die
> grond- wet een dergelijke optie, een Europees referendum, open hadden
> willen houden, dan hadden ze dat NU toch kunnen doen ? Dit is HET
> MOMENT op dat te doen ! Maar ze gooien de deur doelbewust dicht. Ze
> zijn niet geinteresseerd in wat die verplicht-Europees geworden
> burger er van vindt. Het is hen volkomen naar het hoofd gestegen.

Jij bent niet rechtstreeks burger van de Unie, dat ben je via je
Nederlanderschap. Er bestaat geen Europees staatsburgerschap.
Niemand gooit hier deuren dicht. Opnieuw: het verdrag regelt slechts de
*communautaire* bevoegdheden en besluitvormingsprocedures, *niet* die binnen
de lidstaten. Als jij referenda wilt over Europese besluitvorming is je
eigen Grondwet de eerste die gewijzigd moet worden. Een uitspraak van de
bevolking van andere staten is namelijk hier in Nederland niet een
grondwettig besluitvormingsinstrument, en kan Nederland dus niet binden.

mvg,

Martin Lentink