Referendum in de Europese grondwet

Mon Jan 31 14:47:19 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martin Lentink <martinlentink at D66GELDERLAND.NL>:
>Een land kan wel degelijk een referendum houden over wijziging van de in het
>verdrag tot vaststelling ...(enz.) geregelde instituties. Het is namelijk de
>_lidstaat_ die, middels een afvaardiging in de Raad, daarover een
>(medebeslissing) moet nemen.

 Maar ik had het over de 'Europese burger' en een 'Europees referendum'. Men
 kan van alles en nog wat fantaseren met een U-bochtje de Minister-president
 dwingen om via een bij referendum afgedwogen motie in de Tweede Kamer een
 voorstelletje in de Europese Raad te laten doen om... - maar directe invloed
 middels een Europees referendum zit er dus niet in.

 En ik kan ook nog steeds niet op een niet-Nederlandse kandidaat voor het
 Europese parlement stemmen, trouwens...

>Jij bent niet rechtstreeks burger van de Unie, dat ben je via je Nederlanderschap.

 Kijk, daar heb je het al - vandaar al dat indirecte gedoe.  :-)

 Waarom hebben de voorstanders toch steeds van die rare argumenten ?
 Van de week (woensdag) hoor ik Boris-II in stadpunt.nl over dit onderwerp
 Wilders ongelovelijk op z'n lazer geven omdat Wilders Turkije erbij sleept.
 Paar minuten later sleept Boris-II zelf Irak bij dat referendum ! Had'ie
 even niet door of zo. Dat maakt een rare indruk op de tegenstemmers.

 Marc Fluks, Amsterdam