Referendum in de Europese grondwet

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Jan 30 22:26:53 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, Jan 30, 2005 at 10:07:54PM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  ??
>
>  Ik zocht toch een artikel dat het referendum REGELT ? Dat is er dus
>  niet. We mogen in Europees kiesverband twee dingen:
>   * Kiezen voor een Europees parlement
>   * Kiezen voor de gemeenteraad in de gemeente waar we wonen
>  Meer te kiezen is er niet.

Marc,

Jij zou kennelijk een Europese referendummogelijkheid via die
grondwet wensen. Dat zou wellicht aardig zijn (mits correctief en
over zaken zoals aangeduid door Mark Giebels) maar die mogelijkheid
is er nu ook niet dus dat is geen reden die grondwet af te schieten.
Wij gaan in Nederland niet meedoen aan een Europees referendum maar aan
een Nederlands referendum over de vraag of Nederland die grondwet moet
ratificeren. Er is dus niets contradictoirs.

>  Ik zal jou niet 'achterlijk' noemen (want dat ben je niet). Maar
>  naief dus wel. Moeten we voor een constitutie zijn in de hoop dat
>  die constitutie wordt veranderd door een Europees parlement dat
>  geen bevoegheid heeft die constitutie te veranderen en dus eerst
>  die bevoegheid moet krijgen van mensen die daar geen enkel belang
>  bij hebben ?

Ik ben er nog niet uit of ik voor die constitutie moet zijn of niet.
Maar de vraag hoe het zit met referenda of de voorkomens van het woord
democratie speelt daar geen rol in. Veeleer andere punten die ik eerder
noemde (maar daar hoor je onze eurofiele club meestal niet over).

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |