Donner gek geworden! - ik mag niet meer naar Schiphol

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Jan 31 01:21:19 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert, ik deel je bezwaren. Toch acht ik het referendum een
prima middel om politici te dwingen de discussies in de richting van de
burger te voeren ipv enkel het technocratische debat in de kamer of
erger, achterkamertjes.

Je hebt wel gelijk dat het de macht van de oppositie kan verkleinen.
Vooral als de politici zelf referenda kunnen initieren, waar D66 altijd
terecht tegen is, maar wat in de praktijk niet te voorkomen is, omdat
politieke partijen simpelweg het referendumaanvraag kunnen initieren en
faciliteren. Gebeurt hier in Californie regelmatig; zo zegt
Schwarzenegger standaard voor de behandeling van zijn wetsvoorstellen in
de state congress dat *hij* de wetgeving desnoods 'aan de burgers voor
zal leggen'. Dat werkt soms positief, maar staat compromisvorming soms
ook in de weg.

Overigens zijn volksinitiatieven (waarbij burgers een wetsvoorstel
opstellen en voorleggen aan de kiezers, eventueel met optie van
'overname' door het parlement, waardoor een volksstemming onnodig wordt)
nou juist wel aantrekkelijk voor de oppositie. 'Andersdenkenden' worden
zo niet 4 jaar buitenspel gezet.

In ieder geval leidt het er toe dat politici een fiks deel van hun tijd
besteden aan discussies met 'het volk', omdat ze wel moeten.

Op dat punt ben ik het dan ook met Henk Elegeert oneens, participatie
heeft alles met machtsevenwichten te maken.

Groeten,
Mark Giebels