Democratie in de Europese grondwet

Sun Jan 30 10:29:12 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET>:
>Onze meester-analist is weer op oorlogspad

 Okee, het lag erg voor de hand...  :-))

 Vreselijk lang stuk, trouwens. Ook met verboden - de burger mag van
 alles niet. Turkije kan met deze grondwet overigens geen lid worden,
 lijkt me (Artikel I-58, lid 1). Daar gaat de campage van Wilders...
 Ook met tegenstrijdigheden: men is voor academische vrijheid maar
 tegen klonen van mensen (voor men het weet zijn er twee voorzitters
 van de Europese Commissie, daar moet men toch niet aan denken).

 Wat wordt er democratischer ? De Europese burger (toetreding is ver-
 plicht, daar worden we ongetwijfeld ooit nog eens op gepakt) gaat
 voortaan direct het Europese parlement kiezen. Leuk... een hele voor-
 uitgang. Niet dat dat Europese parlement Nieuwe Stijl meer te zeggen
 heeft dan het Europese parlement Oude Stijl (dat ook al direct gekozen
 werd, vermoed ik - want ik vind wel eens een oproepkaartje in de bus
 en dat verscheur ik dan).

  --> Ik ontkom niet aan de indruk dat in deze Constitutie zo'n beetje
      de huidige politieke puinhoop tot NORM wordt verheven. Men kon
      al geen kant meer op maar nu wordt ook nog eens vastgelegd dat
      het niet de bedoeling is dat we ooit nog een kant opkunnen. Dit
      is het dus dat Europa - meer komt er niet. Europa is af.

 Dit laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

 Marc Fluks, Amsterdam