Referendum in de Europese grondwet

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Jan 30 07:51:24 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als ik Balkenende beluister wil hij zelfs al bepalen op welke gronden en
vanuit welke motieven we een keuze moeten maken. Hij zegt nog net niet als
jullie niet voor stemmen doen wij dat wel voor jullie.
Of men het nu leuk vindt of niet, het wordt een oordeel van de kiezer over
Europa zelf en niet over die flutgrondwet. Mensen krijgen eindelijk een kans
om een oordeel uit te spreken over het fenomeen EU en de Euro.
Laat men eerst de birger maar eens vertellen waar al die zeer grote
voordelen te vinden zijn die ons in het vooruitzicht werden gesteld. Dat we
dezelfde munt konden gebruiken in het buitenland op vakantie? Jeetje zeg wat
een voordeel voor al die mensen die alleen maar kunnen dromen over een
vakantie.
Het zou onze economie zo verschrikkelijk goed doen? Vandaar die grote
werkeloosheid. Vandaar die wezenloze bezuinigingen van Zalm? Dezelfde
mafketel die ons de Euro zo stond aan te prijzen en 2 jaar later ruzie had
met Duitsland en Frankrijk over de 3% EMU-norm.
Als je goed om je heen luistert hebben de mensen het gevoel, en voor een
groot deel terecht, dat de prijzen verdubbeld en de lonen gehalveerd. Dat
zal een van de grootste motieven worden die de mensen zullen leiden in hun
keuze voor of tegen. Niet hetgeen er is opgeschreven in die grondwet wat 95%
niet zal lezen.
En waar moeten die mensen dat lezen? Krijgen we allemaal een exemplaar
thuisgestuurd? Of moeten we maar weer blindelings afgaan op het gelieg en
bedrieg van dit kabinet? Balkenende zelf is een obstakel om de mensen voor
te laten stemmen. Men vertrouwt hem en zijn minkukels voor geen meter en
daarmee ook niet hetgeen er op papier staat. Nu al begint hij te ja-maren
over de uitslag en dat de mensen op verkeerde gronden etc.

Mijn stem voor of tegen staat in elk geval vast.

Ger