Democratie in de Europese Grondwet

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sat Jan 29 17:26:42 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, Jan 29, 2005 at 04:45:44PM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Democratie in de Europese Grondwet
> ----------------------------------
>
> Even gekeken hoe dikwijls het woord 'democratie' in de Europese
> Grondwet voorkomt...
>   Deel I:   4 maal (inhoudsloos)
>   Deel II:  1 maal (inhoudsloos)
>   Deel III: 2 maal (inhoudsloos)
>   Deel IV:  0 maal
>
> Een hele vooruitgang dus...   :-(((

Onze meester-analist is weer op oorlogspad :-)

Kun je ook even tellen hoe het met de voorkomens zit in de teksten
welke door de voorgestelde Grondwet worden vervangen?

De democratische aspecten in de Grondwet lijken me niet de grootste
reden tot zorg. Er lijkt een evidente vooruitgang wat dat betreft.
Doe eens een onderzoekje (dat is meer dan met een telraam woorden
scannen) naar zaken als de defensie eisen, de nut en noodzaak van een
gemeenschappelijk buitenlands beleid, de liberalisering van nuts
voorzieningen en de scoop van het subsidiariteitsbeginsel. Daar is de
evidentie van een beweging ten goede een stuk minder, vrees ik.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |