Disfunctioneren politie+justitie oorzaak van de volkswoede

Sun Jan 23 19:43:25 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je hebt gelijk,

Het gaat er zoals altijd om hoe je een middel gebruikt en met welk doel.

In elk geval is het mensenwerk snel een voorlopige beoordeling te maken.
Rationeel is dat onmogelijk, we zijn geen computers en bovendien gaat dat te
langzaam.
In mijn ervaring deze week ging het om een huisinbraak dus laten lopen is
laten lopen. Ik was niet bij de inbraak dus je beoordeelt in een flits het
gezicht en de gelaatsuitdrukkingen van de achtervolgende man en gelooft hem.
Het vluchtgedrag van de twee inrbekers interpreteer je zowel wat betreft
geloofwaardigheid van de hulpkreten van de achtervolger als het niet wapen-
of schietgevaarlijke. Je blijft op je hoede.

Achteraf is het makkelijk praten en ik hoor de officieren en sommige
politici al weer lullen wat je wel en niet moet doen. Sukkels die buiten de
werkelijkheid leven. En slachtoffers arresteren en straffen omdat
slachtoffers niet perfect en getraind geopereerd hadden. Juist dat vijandige
van het OM naar slachoffers en hun medestanders, alsof mensen geen eigen
verantwoordelijkheid hebben, is wat het meeste steekt, en stimuleert dat
bijna iedereen zich machteloos afwendt om vooral nooit meer iets fouts te
doen, door nooit meer iets te doen.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat onze
justitiebureaucraten oliedom zijn of alleen met hun eigen oninteressante
positietjes bezig en de samenleving tot de grootste overlast zijn geworden.
Met recht een gevaar. Ze beschermen vooral hun eigen rol en betekenis en
tonen geen enkel begrip voor hoe het is om in de door hen toedoen verworden
samenleving te moeten overleven. Terwijl toch nog steeds de meeste problemen
opgelost worden zonder tussenkomst van veiligheidsbureacraten.

Fritz