Hoezo lijsten?

Thu Jan 20 12:00:53 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Blijft de vraag van de stemmenoverdracht, Martin,

Zowel van kandidaten met als uitkomst van ale individuele stemmen meer
zetels als van kandidaten met als even onvoorspelbare uitkomst voor elke
kiezer net geen zetel of verre van een zetel.

Een lijst is in essentie een stemmenoverdracht. Evenals lijstverbindingen.
Alleen de kiesdrempel binnen een lijst is een oneigenlijk middel om niet de
meeste stemmen te laten gelden, maar de enkele "stemmen" van een
partij-elite meer gewicht te geven dan de meeste stemmen van de kiezers.

Zo bezien is jouw doelstelling opgelost met lijsten waarop de volgorde er
niet toe doet, maar slechts de meeste stemmen gelden. Desgewenst per lijst
de optie van een lijsttrekker die hoe dan ook de eerste hele zetel krijgt.

Zo bepalen de kiezers maximaal met elke stem de uitkomst, en hoeft er geen
onzekerheid te blijven over wel of niet stemmen op de lijsttrekker als die
vele medekandidaten heeft omdat hij of zij meer dan een zetel haalt, die
zetels gaan dan naarzijn of haarrunnimg mates. Maarwelke runningmates
gekozen worden is volledig afhankelijk van elke bij andere opgetelde stem.

In feite heeft Van Buitenen zo een zetel en een tweede voor het Europese
parlement gehaald.

Fritz