Hoezo lijsten?

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Thu Jan 20 11:49:21 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:
<...>
> Zolang de lijsten binnen de partijen tot stand komen houd je dit.

> Hoe?

Met een paar creatieve geesten komen we daar best uit, lijkt me.
De Nederlandse democratie kent vele feilen, maar laten we het toespitsen op
de kieswet, want daar had ik het over.
De kern van de problematiek zit dan in het gegeven dat onder de huidige
kieswet het 'mandaat' van een Kamerlid niet wordt bepaald door de aanhang
die hij/zij *zélf* heeft weten te verwerven, maar door het aantal stemmen
dat is uitgebracht op de *lijst*. Zo blijft de mogelijkheid bestaan dat
kandidaat 38 van een lijst met veel aanhang minder stemmen heeft (of alleen
die van zijn partner, vader, moeder, broer en zus) dan kandidaat nummer 6
van een kleinere lijst.
In een personenstelsel speelt dat geen rol. Je zou, als aanzet, een ieder
die meer dan x handtekeningen heeft weten te vergaren als kandidaat kunnen
accepteren, en vervolgens de 150 kandidaten met de meeste stemmen gekozen
kunnen verklaren. Je kunt dat eventueel in 5 of 15 districten doen. Kern van
de zaak is dat iedere kandidaat zijn /eigen/ mandaat weet te verwerven,
onafhankelijk van welke lijst dan ook. Van mij mogen ze zich best tot
aanhanger van gedachtengoed y verklaren, maar essentieel is dat niet. Als
gekozenen zich vervolgens binnen de Kamer in fracties aaneensluiten (mag,
maar hoeft niet) kunnen ze, vanwege het eigen mandaat, nimmer tot
fractiediscipline worden gedwongen.

Opnieuw, met een paar creative geesten vallen er ongetwijfeld veel betere
oplossingen te bedenken dan bovenstaande. Zolang we maar bereid zijn om
volledig buiten de kieswet om te denken...

mvg,

Martin Lentink