Identificatieplicht / D66-voorzitter: "of reutelt de onderbuik"

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Jan 14 19:00:02 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Wat ik ervan begreep is het nut dat mensen die zich misdragen of wetten
> overtreden niet anoniem de dans kunnen ontspringen, geen valse indentiteit
> kunnen opgeven. En dat er geen legitimatieplicht is anders dan wanneer er
> iets aan de hand is. Dus van Pechtolds verhaal heb ik echt helemaal niets
> begrepen. Het alternatief voor legitimeren als je toch misstanden wilt
> kunnen aanpakken i.p.v. mensen laten lopen anonime danwel met onzinnaam en
> adres opgegeven is verdergaande arrestatie van een ieder die iets verkeerd
> [...]

Nou, ten eerste heb jij het over daadwerkelijk geconstateerde
overtredingen en misdrijven (anders heb je per definitie geen verdachte
resp getuigen), en die vereiste kent de wet op de algemene
identificatieplicht niet.

En men kan altijd doeltreffende maatregelen nemen tegen het opgeven van
een valse identiteit.

Gewoon eerst vragen naar NAW gegevens en vervolgens eventueel partieel
controleren (bestaat naam, adres, telnr; heeft men evt.
bank/studenten/OV pas(sen); evt. telefoontje plegen e.d.), evt. een foto
nemen o.i.d. en tenslotte beslissen of men het gelooft. Zo niet dan mee
naar het buro en klopt het niet dan komt er een flinke boete. Een beetje
agent krijgt in een paar minuten een pakkans van bijna 100% voor elkaar
als men een foute ID opgeeft.

Jouw probleem kent dus een veel betere oplossing, waarvoor gegarandeerd
minder mensen naar het buro gehaald hoeven te worden dan in het geval
van de algemene identificatieplicht waarbij te pas en te onpas naar een
ID gevraagd wordt (zie het nieuws) en gegarandeerd een flink percentage
geen geschikt document bij zich heeft.

Bart Meerdink