Identificatieplicht / D66-voorzitter: "of reutelt de onderbuik"

Fri Jan 14 18:13:10 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat ik ervan begreep is het nut dat mensen die zich misdragen of wetten
overtreden niet anoniem de dans kunnen ontspringen, geen valse indentiteit
kunnen opgeven. En dat er geen legitimatieplicht is anders dan wanneer er
iets aan de hand is. Dus van Pechtolds verhaal heb ik echt helemaal niets
begrepen. Het alternatief voor legitimeren als je toch misstanden wilt
kunnen aanpakken i.p.v. mensen laten lopen anonime danwel met onzinnaam en
adres opgegeven is verdergaande arrestatie van een ieder die iets verkeerd
deed of getuige kan zijn als diegene zich niet kan legitimeren. In ieder
geval wordt er op grote schaal misbruik gemaakt van het opgeven van onjuiste
identiteiten, en bijvoorbeeld agenten weten dat ook maar doen net als
conducteurs machteloos mee aan het opnmen van onzinidentiteiten. Het is een
spel geworden voor velen de machteloze staat zo uit te lachen.

Fritz