What the hell happened in Fallujah?

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Sat Jan 8 00:31:22 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:
<...>
> Tja, dan kan ik niemand aanraden om op jouw morele oordeel af te gaan.

Tsja, oordelen over moraal....
Maar in dit geval is wel degelijk ook een juridisch, namelijk
volkenrechtelijk oordeel te vellen.

> Wat je over Nederland stelt klopt voor geen meter. De VS gaan in Irak
> gewoon volstrekt hun eigen gang. Ik acht Nederland ook niet
> medeplichtig aan wat Amerikaanse en Britse troepen in Irak allemaal
> uithalen. Is de
> opstelling van Frankrijk, Duitsland enz dan in de praktijk zo veel
> vruchtbaarder dan de opstelling van Nederland?

En Nederland is _gedwongen_ om daar een deel van het land te 'pacificeren'?
Kom nou Bart, we zijn daar echt geheel vrijwillig heen gegaan hoor. Met ons
volle verstand, *wetende* dat die oorlog illegaal was. Wij houden daar de
Amerikanen voor een deel uit de wind. Da's medeplichtigheid.

> Dat is eigenlijk per definitie zo bij een oorlog. Schone handen zijn
> in elke oorlog een illusie. Hoe gemener hoe meer kans om te winnen.
> Overigens zie ik de Nederlanders daar geen oorlog voeren gelukkig.

Niet iedere oorlog is illegaal. Zie het UN-handvest. _Deze_ wel.
De Nederlanders voeren wellicht geen gevechtshandelingen uit, maar maken wél
de facto deel uit van een bezettingsmacht. En maken het uitvoeren van
gevechtshandelingen elders mogelijk.

> De Iraakse bevolking is slachtoffer (eerst) van Saddam en
> mede-parasieten, en vervolgens van de oorlog die nu gaande is. De
> moslim-terroristen (deels ook buitenlands overigens als ik me niet
> vergis) vormen ook een essentieel element in de ellende daar, en
> lijken slechts gedreven te worden door zinloze haat.
>
> En haat is geen motivatie, het is een ziekte.

En waar komt die haat vandaan, denk je? Zouden daar de meer dan 100.000
burgerslachtoffers als gevolg van de oorlog misschien iets mee te maken
kunnen hebben?

mvg,

Martin Lentink