What the hell happened in Fallujah?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jan 8 00:10:32 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren:
> Wat zijn goede bedoelingen? Wat is goed? De meningen daarover zijn nogal
> uiteenlopend. Er is een *verhaal*  waarmee je een "preventive war" kan
> rechtvaardigenb, en er zijn  * ware& bedoelingen, waarnaar het slechts
> gissen is.

Ik vind het een goed onderscheid dat je daar maakt, het verhaal versus de
ware bedoelingen. In de aanloop tot de oorlog en ook daarna kreeg ik
steeds het gevoel dat de discussie steeds werd gevoerd op basis van het
verhaal. En dat de ware bedoelingen niet besproken werden. En dan heb ik
het niet alleen over de ware bedoelingen van Bush&Co. Ook bijvoorbeeld
Frankrijk en Duitsland en commentatoren aan de linkerkant van het
politieke spectrum kwamen naar mijn mening niet uit voor hun ware
bedoelingen.

> Als naar het program van de neo-conservatieven in de VS kijkt
> dan kan je een ideetje krijgen: wereldheerschappij, Amerikaanse belangen
> bovenaan zetten en houden, militaire en daarmee economische suprematie,
> superieure eigen cultuur/samenlevingsvorm opleggen aan inferieure
> systemen ("assen van het kwaad" etc etc.)

Ik zou graag willen weten wat er werkelijk speelde. Wat jij noemt zal
zeker meegespeeld hebben. Maar er was denk ik meer.

En dat was dus niet "Laten we die arme Irakezen van Saddam bevrijden".
Niet dat men daartegen zou zijn, maar daar ging het niet om. Ik kon me erg
kwaad maken om het in mijn ogen volstrekt demagogische verhaal dat Irak
iets met 11 september te maken had. En dat demagogische verhaal klopt ook
niet. Maar dieperliggend denk ik dat er wel degelijk een belangrijk
verband is.

Mijn theorie is als volgt:

Twee belangrijke overwegingen waren het embargo tegen Irak en de
aanwezigheid van Amerikaanse troepen in Saoedie-Arabie. Die twee redenen
draaien natuurlijk allebei om olie en hangen ook met elkaar samen. In de
eerste plaats wilde men voorkomen dat Saddam het land onder de voet zou
lopen en in de tweede plaats dat de vriendjes van Osama de macht zouden
overnemen. In beide gevallen zouden "schurken" (en zo mag je ze van mij
best noemen) het oliewapen kunnen inzetten tegen de VS.

Amerika's belangen zijn hier legitiem. En ze komen voor een belangrijk
deel overeen met die van ons en ook die van veel zwakke
mede-wereldburgers. En dat mag van mij ook wel eens gezegd worden.  Maar
dat wil niet zeggen dat daarmee alle middelen geoorloofd zijn.

Wat je verder ook van de morele afweging vindt, deze politiek leidde in
ieder geval tot steeds grotere problemen. Zowel het embargo als de
aanwezigheid van troepen leidden tot groeiende haat tegen Amerika. (De
steun aan Israel was daar natuurlijk ook een belangrijke factor.) En op
een gegeven moment barstte de bom: 11 september. Ik denk dus dat de
Amerikaanse olie-politiek wel degelijk een belangrijke oorzaak was van 11
september.

De Amerikanen wilden dus weg uit SA en af van het embargo. Bovendien nam
de vraag naar olie (mede door de opkomst van China) zo sterk toe dat de
beperking van Iraakse olieleveranties tot problemen begon te leiden. Nog
een uitstekende reden om van dat embargo af te willen. Dit alles kon
natuurlijk alleen als Saddam van het toneel zou verdwijnen.

En dan blijkt de man nog een echte schurk te zijn ook. Dat komt nog eens
handig uit! En democratie in het Midden-Oosten zou voor de hele wereld
goed zijn. En de belangrijke groep van joodse kiezers in Amerika zijn blij
als de (reele) dreiging van Irak wordt aangepakt. En de doorsnee Amerikaan
vindt het waarschijnlijk prima als die "theedoeken" een pak slaag krijgen.
"Zal ze leren."

> En Nederland? Als je het goed vindt dat we steeds opnieuw achter de
> wereldmacht aanlopen, ons steeds opnieuw als een soort prostitué
> schikken naar de wensen van de oppermachtige client, alles om eigen
> voordeel te behalen (Hoop Scheffer etc) en te behouden, tja, dan zijn we
> een *goed* volkje.
>
> Mijn ideeën over goed en fout liggen wat anders.

Ik vind het een heel moeilijk verhaal. Ik denk dat Bush&Co een hoop fout
hebben gedaan. En ze hebben een hoop dingen om de verkeerde redenen
gedaan.
Maar er speelden ook wel degelijk legitieme overwegingen mee.

En ondertussen zitten we met z'n allen goed in de puree.