What the hell happened in Fallujah?

Fri Jan 7 23:28:27 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>:
>Ik acht Nederland ook niet medeplichtig aan wat Amerikaanse en Britse
>troepen in Irak allemaal uithalen.

 Waarom niet ? Medeplichting betekent toch dat men meedoet aan een mis-
 daad ? Wie 'op de uitkijk' staat -zoals Nederland- doet toch gewoon
 mee ? Men hoeft toch niet slecht te zijn om een misdaad te plegen ? En
 zeker niet in een oorlog - dan is moord heel gewoon. Niet erger dan het
 zetten van eenn kopje thee.

>Hoe gemener hoe meer kans om te winnen.

 Is dat nu wel zo ? Stel men is generaal; gaat men dat expres iets 'zeer
 gemeens' doen omdat er dan een kans bestaat op...? Mij lijkt dat mora-
 liteit niet meespeelt. Als men oorlogsmisdaden pleegt, gaat het er om
 dat zoiets niet uitlekt en mocht het toch gebeuren dan is het zaak aan
 een oorlogs-tribunaal te ontkomen.

>De Iraakse bevolking is slachtoffer van (...) en vervolgens van de oorlog
>die nu gaande is.

 De Iraqi's zijn toch partij in de oorlog die nu woedt ? En ze zijn aan
 de winnende hand - dus om ze nu als 'slachtoffer' te bestempelen gaat
 wat ver. Ze waren slachtoffer toen Amerika met z'n coalitie hun land
 binnenviel maar nu niet meer, nu zijn eerder individuele Iraqi's de
 klos.
 Momenteel worden de Amerikanen bij bosjes afgemaakt. Jammer voor die
 Amerikaanse soldaten en hun familie maar ja, dan moeten ze maar geen
 land aanvallen en bezetten. Da's het risico van het beginnen van een
 oorlog en van de oorlog z'n vak maken. Ook die zijn dus geen slachtoffer.

 Ik kan wel begrijpen waarom je datgene schrijft dat je schrijft maar je
 maakt de 'fout' om een moreel oordeel te willen vellen. Terwijl het er
 simpelweg om gaat, wie er wint. Alles is daarbij geoorloofd - ook oor-
 logsmisdaden, ook het onthoofden van gijzelaars van de bezettende mo-
 gendheden, zo gaan die dingen nu eenmaal. Oog om oog, tand om tand.

 Balkenende weet natuurlijk best waaraan hij schuldig is. Maar door nog
 meer misdaden te plegen hoopt hij aan z'n schuld te ontkomen. Heel raar
 maar zo gaat dat met normen en waarden.

 Wat een vreselijk stukje heb ik er weer uit weten te krijgen...   :-)

 Marc Fluks, Amsterdam