Lubbers bedankt personeel Unhcr

Wed Feb 23 13:58:46 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 23-feb-05, at 11:19, Fritz van Rikxoort wrote:

> Is dat je nogal eenzijdig uitgaat van de kant van de vrouw.
> Alles kan ongewenst zijn, en dat kan je kenbaar maken.

In theorie wel, maar in de praktijk zul je toch niet
snel een klacht indienen tegen je baas. Tenslotte
moet je met hem samenwerken en beslist hij over
je aanstelling, promotie etc.

> Wat iets anders is een klacht indienen tegen ongewenste intimiteiten,
> en die
> betrof het uitgeleide doen in aanwezigheid van anderen uit een
> vergadering.

Het is niet bekend wat er precies is gebeurd.

> Vreemd is ook dat de lekken niet worden onderzocht, zoals Max van der
> Stoel
> adviseerde. In vele achtergrondartikelen wordt gewezen op de perikelen
> rondom de VN en de druk vanuit de VS en hoe Annan onder vuur ligt. Laat

Inderdaad.
Ook vreemd is het dat niemand eens met die
mevrouw Cynthia B. is gaan praten. Maar
misschien is dat wel gebeurd en had zij geen
zin om journalisten te woord te staan.
Tenslotte heeft ze haar aanklacht ook ingetrokken.

> onverlet dat de VN haar interne zaken die misgaan hoort te
> onderzoeken, maar
> daarover blijft het stil sinds Annan een draai van 180 graden heeft
> gemaakt
> in zijn conclusie over de onbewezen beschuldigingen naar Lubbers sinds
> het
> gekraakte onderzoeksrapport is gelekt.

Ik zie het niet als een draai van 180 graden.
Het rapport is gelekt. daardoor is opnieuw
opschudding ontstaan. Dat is een nieuw feit
en op basis daarvan kun je best een nieuwe
beslissing nemen. Ik heb niet de indruk dat
Annan nu denkt dat de beschuldigingen wel
waar zijn; hij vond alleen dat nu de commotie
bleef aanhouden vertrek van Lubbers beter
zou zijn.

Erik vdMb