softwarepatenten (chantage MS en Philips)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Feb 15 20:30:36 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

(knip)

> Wel moet een bedrijf zeer zeker rekening houden met haar
>
> Klopt, maar dat vind ik in dit geval betreurenswaardig. Ik vind niet dat
> een bedrijf dat zich aan de regels houdt negatieve publiciteit moet
> krijgen als het mensen ontslaat.

Ik zie het a-moreel zijn van bedrijven als een groot nadeel van de
manier waarop ons economische systeem in elkaar zit.

Op zich hoort de mogelijkheid van ontslag bij de normale gang van zaken.
Maar daar waar het als machtsmiddel tegen mensen (de betreffende
werknemers of tegen politici) ingezet wordt, is het immoreel.

Wat immoreel is accepteren we niet van mensen, en we accepteren het ook
niet van bedrijven. En dat is maar goed ook, anders zou er geen rem zijn
op (maatschappelijk) onwenselijk (maar legaal) gedrag. Je kunt niet
alles (in feite: erg weinig) in wetten vangen.

Bart Meerdink