softwarepatenten (chantage MS en Philips)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Feb 15 20:24:46 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ja, en die 800 medewerkers zitten eigenlijk de hele tijd uit hun neus te
> eten? Als ze niet nodig zijn worden ze sowieso ontslagen, los van de
> patent-kwestie. Als ze wel nodig zijn dan is het ontslaan van 800 man
> (en het verlies aan menselijk kapitaal) plus de ontmanteling van de
> vestiging een aanzienlijke (en geen financiele voordelen biedende)
> kostenpost, en het opbouwen van een vestiging ergens anders eveneens.
> Irrationeel dus.

Een andere mogelijkheid is dat Microsoft ze al wou ontslaan, maar ze graag
nog een poosje in dienst houdt om daarvoor in ruil Deense steun voor
software patenten te krijgen. Lijkt me vanuit MS geredeneerd een heel
aantrekkelijke deal.

> Zo'n houding (minachting voor de klant) is volgens mij een onfeilbaar
> recept voor stagnatie en uiteindelijk teloorgang van je product.

Ik zou dat graag geloven, maar ik vrees van niet. Ik denk dat wat MS doet
precies in hun belang is en dat je ze niet met een beroep op verlicht
eigenbelang op andere gedachten kunt brengen.

> Hmmm, als politicus zou ik het niemand in dank afnemen als ik als dombo
> behandeld word. Bot optreden kan zomaar flink contraproductief zijn.

Ik hoop het. Maar denk je dat meneer Rasmussen er naar uitziet om op TV
uit te gaan leggen waarom het niet zijn schuld is dat er 800 man op straat
komen te staan? Alhoewel, de verkiezingen zijn inmiddels voorbij.