softwarepatenten (chantage MS en Philips)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Feb 15 20:16:42 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> [...]

Ja, en die 800 medewerkers zitten eigenlijk de hele tijd uit hun neus te
eten? Als ze niet nodig zijn worden ze sowieso ontslagen, los van de
patent-kwestie. Als ze wel nodig zijn dan is het ontslaan van 800 man
(en het verlies aan menselijk kapitaal) plus de ontmanteling van de
vestiging een aanzienlijke (en geen financiele voordelen biedende)
kostenpost, en het opbouwen van een vestiging ergens anders eveneens.
Irrationeel dus.

> [...]
> Amerikanen naar Denemarken en van Denen naar de VS gekost. Lijkt me dan
> ook logisch dat ze de Navision afdeling liever aan de Westkust van de VS
> of in India zouden willen zien.
>
> Het belangrijkste voor MS is immers dat men in 1 klap een flinke groep
> klanten voor MS Business Solutions heeft binnengehaald en dat er nu heel
> wat System Integrators in vooral Europa zijn die MS Business Solutions
> verkopen en implementeren. Het gaat in de ERP wereld primair om
> marktaandeel, niet om het product, zie ook de overname van Peoplesoft

Zo'n houding (minachting voor de klant) is volgens mij een onfeilbaar
recept voor stagnatie en uiteindelijk teloorgang van je product.

> Dus ja, je hebt gelijk dat die claim om de IP rechten te kunnen
> beschermen niets met de locatie te maken heeft, maar het lijkt me geen
> loos dreigement. Bill Gates is waarschijnlijk ter oren gekomen dat
> Europese ministerpresidenten niet bepaald bekend zijn met
> computer(muizen :-) en software. En dus dacht hij dat ze hier ook wel in
> zouden geloven... En zo niet, dan verliest het dreigement nauwelijks aan
> kracht.

Hmmm, als politicus zou ik het niemand in dank afnemen als ik als dombo
behandeld word. Bot optreden kan zomaar flink contraproductief zijn.

Bart Meerdink