softwarepatenten (chantage MS en Philips)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Feb 15 19:40:20 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Bart Meerdink
>In dit specifieke geval is er sprake van bluf lijkt me, want Microsoft
>doet natuurlijk niet aan kapitaalvernietiging (tenzij de ratio het
>bedrijf verlaten heeft), want haar investering van USD 1.5 miljard
(meen
>ik) in het Deense bedrijf zou gedeeltelijk verdampen.

Daar geloof ik niets van. Ten eerste is ERP software zoals Navision
helemaal niet zo kennis intensief. De marktwaarde zit hem in het
bestaande klantenbestand en de System Integrators. Zelf heb ik ooit nog
eens (in 2000) een weekje een cursus Navision gevolgd (en dat weet je
alles wel zo'n beetje). Geef me tien tot twintig manjaren en ik draai
een prachtig ERP systeem voor je in elkaar.

Ik kan me wel voorstellen dat MS flink heeft moeten investeren om die
Navision software aanvaardbaar te krijgen als onderdeel van MS business
solutions. Heeft ze waarschijnlijk heel wat delegate contracten van
Amerikanen naar Denemarken en van Denen naar de VS gekost. Lijkt me dan
ook logisch dat ze de Navision afdeling liever aan de Westkust van de VS
of in India zouden willen zien.

Het belangrijkste voor MS is immers dat men in 1 klap een flinke groep
klanten voor MS Business Solutions heeft binnengehaald en dat er nu heel
wat System Integrators in vooral Europa zijn die MS Business Solutions
verkopen en implementeren. Het gaat in de ERP wereld primair om
marktaandeel, niet om het product, zie ook de overname van Peoplesoft
door Oracle.

Dus ja, je hebt gelijk dat die claim om de IP rechten te kunnen
beschermen niets met de locatie te maken heeft, maar het lijkt me geen
loos dreigement. Bill Gates is waarschijnlijk ter oren gekomen dat
Europese ministerpresidenten niet bepaald bekend zijn met
computer(muizen :-) en software. En dus dacht hij dat ze hier ook wel in
zouden geloven... En zo niet, dan verliest het dreigement nauwelijks aan
kracht.

Groeten,
Mark Giebels