softwarepatenten (chantage MS en Philips)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Feb 15 19:13:55 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> Het lijkt er wel op. Ik zat me al een poosje af te vragen wat voor
> machtsmiddel bedrijven als Microsoft hebben om politici onder druk te
> zetten. Dit lijkt me een verdomd plausibele verklaring. Verder las ik dat
> Microsoft de grootste belastingbetaler in Ierland is, aangezien het
> Europese hoofdkantoor van Microsoft daar staat. Vandaar de opstelling van
> Ierland.
>
> Ik zit nu met twee vragen:
> 1) Is dit een legitieme manier om druk uit te oefenen?
> 2) Hoe moeten politici hierop reageren?

In dit specifieke geval is er sprake van bluf lijkt me, want Microsoft
doet natuurlijk niet aan kapitaalvernietiging (tenzij de ratio het
bedrijf verlaten heeft), want haar investering van USD 1.5 miljard (meen
ik) in het Deense bedrijf zou gedeeltelijk verdampen.

Maar in gevallen waar geen sprake is van bluf, is de enige mogelijkheid
om te zorgen dat je je niet laat uitspelen tegen collega-landen
(afspraken tegen staatssteun, dan wel alle staatsteun via de EU laten
lopen).

Of het legitiem is om druk uit te oefenen? Bedrijven zijn a-moreel,
hebben slechts commerciele doelen, en dat wat de wet niet verbiedt is
legitiem. Wel moet een bedrijf zeer zeker rekening houden met haar
imago, PR-schade is ook financiele schade. Leve de openbaarheid van bestuur.

Bart Meerdink