ME

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Feb 5 19:14:00 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dat thuiszitten invalideert ontkent ook niemand,

Ach Ger, je kunt ook kiezen voor verpleging buitenshuis,
maar ik kan het je niet adviszeren.

  De kans dat je daar menselijk wordt behandeld hangt meer
af van de goede wil van individueele mensen dan van een door
de overheid die haar taak werkelijk waar maakt en controles
uitvoert alvorens het tot wantoestanden komt, zoals we
inmiddels - beschamend - hebben moeten vast stellen.

De controles (de - fatsoen moet je doen - norm, zeg maar) -
hebben blijkbaar tot doel om misstanden vast te stellen,
niet om ze te voorkomen. Niet dat er dan wel ook de juiste
consquenties uit worden getrokken, maar de politiek heeft
dan kennelijk een signaal dat ze in moeten grijpen
(verantwoordelijkheid nemen, of wat daarvoor door moet).

  Dat kan ook niet anders natuurlijk als zelfs een minister
uit het kabinet - de - fatsoen moet je doen - norm, zeg maar
- de mensen (zoals een kwakzalver betaamt) zonder ook maar
een spoor van (wetenschappelijk) bewijs, de (getroffen)
mensen aanpraat (kwakzalver nieveau) dat hun kwaaltje bij
*hen* tussen de oren zit. Ze - zonder enioge vorm van
deugdelijke diagnose) - adviseerd het maar tussen de oren te
zoeken en vooral geen claim te latengeleden op ons toch al
te dure gezondheidszorg systeem. (Hij zegt het er nog net
niet bij, maar je 'hoort' hem denken 'denk aan onze
concurrentie positie of traks moeten de premies alweer omhoog')

Wat niet tussen de oren zit, is dat deze Minister volkomen -
en al even ongegerond - uitspraken doet in de richting van
mensen die zich patient weten van een 'ziekte' waaraan
diezelfde Minister al even ongegrond geen erkenning en
daarmeee gepaard gaand onderzoeken in stelt. Dit is geen
Minister van Volkshgezondheid, maar een kwakzalver die iets
tussen *zijn* oren heeft, en dat daar op dat niveau niet
thuishoort.

Nou, ik ontken dat dus wel, en .....

 > sterker nog, dar zijn we het helemaal over eens.

.... bovendien niet mee eens.

Veel bejaarden zitten ook thuis, en dat invalideert?
Veel huisvrouwen zitten thuis, en dat invalideert?

Het is toch volkomen kul!! Of niet, Ger?

Je kunt moeilijk vol blijven houden dat, als dit land haar
ex-psychiatrische patienten dusdanig verwaarloost, en
uiteindelijk criminalisseerd als gevolg van het eigen
wanbeleid, je van thuis zitten invalideert? Om maar eens een
ander uiterste op te noemen.

Het is dit wanbeleid jegens mensen, kwakzalverderde
ministers die over het welzijn en welbevinden van het volk
gaan, en waarbij andere belangbbenden voortdurend de
boventoon voeren. Niet de patient zelf, maar zijn/haar
omgeving, die bepaald de kansen en mogelijkheden tot
herstel. En dat op er volstrekt niet toe doende argumenten.

Moeten ze maar niet willen overleven, lijkt de boodschap.

Nou, voor de ME patient zit die optie er niet in, gelukkig
voor Hoogervorst - van de fatsoen moet je doen club - zal
die niet tegen hem en zijn partij gaan stemmen om aldus het
gevoerde beleid af te keuren.

> Daar kan een of andere therapie heel wat aan voorkomen maar zeggen ga maar
> gewoon werken is het andere uitserste.

Precies, Ger.  Een of andere therapie, maar dat kan hiert
niet want een kwakzalver (Hoogervorst) weet niet wat de
oorzaak is, en ook jij weet dat het individueel moet worden
toegepast. Dus het domme gereutel van Hoogervorst kan niet
van toepassing worden verklaart op al zijn patienten. Of
heeft ie een ander oogmerk dan de beterschap/gezondheid van
zijn patienten?

> Trouwens erg leuk dat je dat ook vondt Bert. Je bent het er dus ook mee eens
> dat mensen die langdurig in de WAO zijn gehouden daardoor geinvalideert
> zijn?

Leuke stelling inderdaad, Ger.

> De afgelopen week ben ik nog een mevrouw tegengekomen die ruim 20 jaar in de
> WAO heeft gezeten. Ruim 20 jaar heeft ze telkens een nee te horen gekregen
> als ze weer iets wilde gaan doen. Te belastend, te zwaar,
> gezondheidsbedreigend ect. Geen verhaaltje hoor, ik heb haar opgevraagde
> dossier gezien.

Een staaltje Volksgezondheid(beleid) van de bovenste plank?

> Net voor 1 oktober is ze opgeroepen en plots van 80-100% naar minder dan 15%
> afgeschat.
> 57 Jaar en nu mag ze dus nog even 8 jaar gaan solliciteren naar bij elkaar
> gefantaseerde baantjes waar ze nooit meer voor in aanmerking komt en alleen
> extra werk oplevert bij het UWV.

Ja Ger, maar sinds wanneer is het individuele belang van die
mevrouw nu uitganspunt geweest? Nooit en te nimmer, toch?
Altijd al speelbal van de politiek geweest. Voor haar geen
gelijkheid in de zin dat ze iets op heeft op of uit kunnen
bouwen waar ze trots (haar welzijn) op zou kunnen zijn.

Je zou hopen dat ze (in haar nadagen) er nog even van kan
genieten.

> Werkbriefjes versturen, controleren,
> enzovoorts. Begrijpelijk natuurlijk, men moet tenslotte de 110.000 halen.
> Deze mevrouw zou eigenlijk als meer invalide beschouwd moeten worden door
> het ruim 20 jaar thuiszitten toch? Of geldt dat argument van Hoogervorst
> alleen als het de regering uitkomt? Ziek is ziek, maar alleen als wij het
> erkennen. Daarom hebben de keuringsartsen, ze zeggen het zelf hoor, het
> verbod om niemand nog helemaal af te keuren?
>
> Gewoon een koehandel met de gezondheid van mensen, veel meer kan ik er niet
> van maken.

Ja, een dergelijk perspectief grijpt de patient bij de keel
en men laat deze bij al die patienten ook nooit meer los.

> Zoals ik al eerder zei, raar om te moeten genezen als de minister
> je niet ziek acht.

Een struisvogelbestuurder(/politicus), Ger?

Ik (Hoogervorst) ben dan wel van Volksgezondheid, maar bij
mij moet je niet zijn?

Ik vroeg Bert al (die spreekt hem toch) om hem te adviseren ....
Maar ja, als het iets tussen de oren is, gaat ie dat advies
natuurlijk al bij voorbaat .... of stel hij krijgt dat daar
bevestigd ..... ;)

Bert, zou je voor kunnen zorgen dat dit type uitspraken niet
meer door Ministers wordt gedaan. Het is een meer dan
beschamende vertoning namelijk. Een "fatsoen moet je doen"
kabinet onwaardig, zeg maar. Of heeft D66 zich al
gedistantieerd van deze vormen van fatsoen?

Henk Elegeert