ME

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Feb 4 22:05:26 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> D66 zal wel het advies van de Gezondheidsraad volgen, in het debat dat
> daarover ongetwijfeld zeer binnenkort plaatsvindt. 'Onze' Fatma Koser-Kaya
> heeft als arbeidsjurist van de FNV veel met ME-patiënten te maken gehad.
>
> Overigens is het argument van Hoogervorst 'thuiszitten invalideert' niet
> helemaal onzin.

Het is volstrekte onzin, Bert....

> Dat geldt ook voor mensen met een dwangneurose, of met
> fobieën.

... en precies hierom, Bert. Het kwakzalveren !

> Als iedereen om zo iemand heen de ziekte gaat faciliteren, is er
> geen reden meer om te proberen beter te worden.

Straks geloof je het zelf ook nog, Bert.

Maar in alle ernst, je bent (ik zal me toch niet zo ernstig
hebben vergist) toch wel goed wijs? Of ga je mee zitten doen
met de kwakzalverij van Hoogervorst?  Bert, geloof me, er is
bijna niemand voor zijn/haar plezier ziek.

> Dat geldt voor psychische patiënten. Of ME een psychische of een lichamelijke
> oorzaak heeft is nog steeds erg onduidelijk - ook volgens het advies van de
> Gezondheidsraad.

Hoe weet jij dan al dat dezelfde therapie voor hen van
toepassing is, Bert als je de oorzaak niet weet?

> Dat laat onverlet dat de Raad wel degelijk erkent dat de
> mensen als ziek moeten worden beschouwd. En dat heeft inderdaad ook
> consequenties voor uitkeringen en dergelijke, maar ziek is ziek.

Dat is een goed begin, Bert. Wil je Hoogevorst vragen zich
eens in verbinden te stellen met zijn huisarts voor een
verwijzing naar de psychiater, vanwege zijn onophoudelijke
neiging tot kwakzalveren?

Tevens of hij geld vrij wil maken om te zoeken naar de
oorzaken, en aan te dringen op nog meer onderzoeken ?

Tevens om de Volksgezondeheid in zijn algemeenheid niet te
verwaarlozen en/of uit het oog te verliezen, want een
moeder/vader met ME heeft ook voor het gezin gevolgen.

Nee, die andere gezinsleden zitten niet te wachten op
kwakzalvers die de ernst van die situaite niet onder ogen
willen zien, als gevolg van die enge eigen opvatting(en).

Henk Elegeert