de kwakzalver, Hoogervorst was Re: ME

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Feb 4 21:41:40 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn,

Het is een kwakzalver, die Hoogervorst. Immers hij erkent
wel dat ze niet kunnen functioneren, maar ze moeten vooral
niet bevestigd worden ...

http://www.trouw.nl/zorgengezondheid/artikelen/1107429682346.html
" ... Hoogervorst vindt het een groot risico om deze
aandoening officieel te erkennen. Hij vreest zelfs dat het
contraproductief uitpakt. Mensen zullen zich ,,juist gaan
opsluiten'' in hun ziektebeeld als het wordt erkend, en dat
blijkt in de praktijk belemmerend voor hun herstel.... "

Het woord "kwakzalver':
"
Helemaal eens over de oorsprong van het woord kwakzalver
zijn de geleerden het niet, maar wel staat vast dat het
woord Middelnederlandse (12e- 16e eeuw) 'wortels' heeft:
quacksalver of quacsalver. Daarin zijn twee delen te
herkennen, te weten quack en salver. Een salver was iemand
die een zieke met zalf insmeerde. Zijn werk kwam overeen met
dat van de lapsalver, iemand die tracht een zieke met
uitwendige middeltjes op te lappen. Zekerheid omtrent de
duurzame werking van het gebruikte middel kon niet worden
geboden.
"

Niet de klachten van de patient zijn uitgangspunt maar het
oordeel van de kwakzalver. Als elke dokter zijn methode van
diagnostiseren zou toepassen zouden we zelfs geen zieken
meer hebben. Alleen nog kwakzalvers ala Hoogervorst.

Wat een geluk dat de HIV/Aids-veroorzaker redelijk snel werd
ontdekt. Met Hoogervorst destijds aan het roer was het
uitgegroeit tot een ramp.

Al minister van Volksgezonddheid voldoet hij op geen enkel
manier, en heeft dat eerder ook al ten beste gegeven.

Ik verwacht dat hij geld uittrekt om te onderzoeken waardoor
  ME wordt veroorzaakt. Of durft geen onderzoeker zich nog
daaraan nog te wagen?

Henk Elegeert