Referendum in de Europese grondwet

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Feb 4 22:13:40 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> <...>
> Nee, het gaat om de interpretaties van die teksten, en wat ze in de
> dagelijkse rechtspraktijk betekenen.

Dat weten die Britten al. Die dagelijkse rechtspraktijk
heeft hen niet kunnen beschremen. Nog een geluk dat ze het
overleefd hebben of niet zelfmoorde hebben gepleegd.
Misschien zaten ze wel onder hen die daartoe en masse een
poging toe ondernamen.

> En sorry dat ik het zeg, maar ik krijg
> niet de indruk dat je erg op de hoogte bent van de /werking/ van het EVRM,
> dat de grondslag vormt voor het grondrechtendeel van het verdrag tot
> vaststelling...(enz.), en de enorme inpact die het op de rechtssytemen
> in de
> Europese landen heeft gehad en nog dagelijks heeft.

Ik heb daarentegen niet erg de indruk dat je begrijpt dat de
nieuwe EU-grondwet ook maar iets gaat wijzingen in het EVRM,
maar erger, dat de EU als instituut nog verder weg komt van
de dagelijkse praijktijk, laat staan de dagelijkse
rechtspraktijk.

Een oorlog zal niet door de EU worden gevoerd, maar door
enkele of alle lidstaten al dan niet in Navo verband.

De huidige Irak oorlog (en Afganistan) maakt duidelijk dat
de Mensen Rechten een farce is geworden.

Niemand wordt meer ergens tegen beschermt. Je Rechten worden
eerst met voeten getreden en als je geluk hebt kun je kijken
of je je gelijk kunt halen. Vooropgesteld dat je het hebt
overleefd, uiteraard. Misschien ligt daar ook een extra
reden om iemand die kans maar niet te geven.

Lijkt me een aardige interpretatie. Eentje die dicht ligt
bij de verwerpelijke dagelijkse praktijk.

Dit land neemt er zelfs actief in deel. Misbruikte de
VN-resoluties (die op zichzelf niet juist bleken) om een de
oorlog te rechtvaardigen.

"For a war to be just three conditions are necessary -
public authority, just cause, right motive."
- Ernest Hemingway

"Never think that war, no matter how necessary, nor how
justified, is not a crime."
- Ernest Hemingway

"In modern war... you will die like a dog for no good reason."
- Ernest Hemingway

Henk Elegeert