Referendum in de Europese grondwet

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Thu Feb 3 17:13:39 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny Bruce wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Wij worden het niet eens omdat zonder uitzondering elk recht dat het
> EVRM garandeerd weer zo afgezwakt is in de eerste of tweede artikel van
> dat
> recht.

Ik neem aan dat je hier het tweede of volgende lid bedoelt, waarin meestal
de beperkingsclausules staan vermeld. De beperkingsclausules geven meestal
gespecificeerd aan /waarvoor/ en met welke redenen grondrechten mogen worden
beperkt (sommige zijn 'notstandsfest', zoals het verbod op foltering en
slavernij). Diezelfde beperkingsclausules kent het First Amendment óók, maar
dan zonder specificaties (except by law...). En zelfs die zijn niet van
toepassing in Guantanamo.....

> Voorbeeld: Nederland heeft zojuist besloten het voorarrest van een
> verdachte van 30 naar 90 dagen te verlengen, dat is zonder bewezen schuld
> een
> belachelijk lange tijd.

Nu kan er formeel bij voorrest nimmer sprake zijn van bewezen schuld, want
voorarrest is uitsluitend van toepassing bij het vooronderzoek, dus
voorafgaand aan het "onderzoek ter terechtzitting". Inhoudelijk ben ik het
hier met je eens: een volstrekt overbodige concessie aan een onvoldoende
functionerende staande magistratuur en een knieval naar de "tough guys" aan
de overkant van de plas. De zoveelste snede in Donner's kerfstok.

> Vrijheids van meningsuiting wordt onmiddelijk, ook bij het EVRM,
> geprecisieerd ten faveure van de Staat. In Art. 11 geeft 11.1 het
> recht en neemt art. 11.2 het weer weg...Hetzelfde geldt voor Radio en TV
> geheel aan banden gelegd, alhoewel het in eerste instantie lijkt vrij te
> zijn.
> Kortom jij neemt, in mijn opinie met een wat naief vertrouwen in DE
> Staat, genoegen met een lege dop. Ik heb dat vertrouwen, met goede reden
> en
> door ervaring, absoluut niet, en wil dus minstens een half ei als
> [...]

Welke garantie wil je? Die van een ongeclausuleerd grondrechtsartikel? Die
bestaan (vrijwel) niet, en wel vanwege het fenomeen dat mijn "absolute"
recht al gauw tegen het jouwe indruist. De makers van het EVRM hebben daar,
naar mijn idee met realisme, rekening mee gehouden.
De enige echte garantie is in mijn visie gelegen in een goede onafhankelijke
rechtspraak, niet in "de staat". En die is in het geval van het EVRM volgens
mij aanzienlijk beter geborgd dan in welk ander rechtssysteem dan ook. De
Nederlandse wetgever heeft daar zo zijn ervaring mee....

mvg,

Martin Lentink