grondbezit

Thu Feb 3 15:02:07 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De schaarste heeft toch vele oorzaken, zowel van vraagkant als van
aanbodkant? En infrastructuur en vervoer (afstand verkleinen) speelt een
rol.
Zeker in polderland, waar er van nature helemaal geen (droge) en stevige
bouwgrond is, is schaarste aan bouwgrond een complex probleem.

Maar bijvoorbeeld erfpacht en betalen voor de grond naar vierkante meters
woonoppervlak stimuleert bepaald niet gestapeld bouwen en efficiënter
grondgebruik, maar eerder andersom. Helaas gaan we erg irrationeel om met de
schaarstevragen. En komt er zo geen evenwicht in vraag en aanbod tot stand.

Een andere oorzaak van schaarste is verbieden (verdicht) te bouwen bij en om
infrastructuur, dichtbij zeg maar. Soms begrijpelijk, een park hier en daar
is wel zo prettig zelfs belangrijk. Maar infrasturctuur onbenut laten en
niet dicht bebouwen bijvoorbeeld rondom openbaar vervoer betekent meer en
langere infrastructuur nodig voor verder weg bouwen, met overigens ook weer
extra ruimtebeslag naast hoge kosten. In Nederland helen we meestal geen
dichtheden om hoogwaardig en frequent openbaar vervoer rendablel te maken,
helaas. De Randstad is een beetje vlees noch vis.

Fritz