Keuze=Vrijheid onzin (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Feb 3 07:09:04 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Even nog kort op Marc Fluks, na een tweede lezing, op een rustiger
tijdstip, van zijn technische reactie:

1. De "keuze"auteur Schwartz stelt dat er bij veel meer keuzes toch een
punt kan komen dat je in totaal minder koopt/omzet. Dan gaat het dus niet
om "relatief minder (dus wel meer)".

2. Het artikel van Schwartz spreekt helemaal niet van zijn "ontdekking",
omdat het is gebaseerd op bestaand onderzoek van anderen. Daarmee is het
ook statistisch geen "trivialiteit" (zeg ik als pseudo-Popperiaan). Ik
verwees al naar mijn zoeken naar referenties in een bibliografie. Zelfs een
algemeen bestand als dat van de gezamenlijke UB's - Picarta - geeft een
aardig aantal hits.

3. Voor het begrip "entropie" hoef ik overigens niet naar Google. Een
inleidend handboek of zo is voldoende. Boltzmann (1877) is in de 20e eeuw
geparafraseerd door informatietheoretici als Wiener en Shannon. Deze hebben
het begrip uit de statistische mechanica overgepland op de
informatiewetenschap, als maat van de organisatiegraad van een datasysteem
(negatieve entropie bij Wiener), of als maat van wanorde (positieve,
Shannon). De theorie wordt nu gehanteerd bij compressie (WinZip e.d.), als
ik het wel heb.
Vanuit de informatietheorie gedacht zou ik voorlopig willen opmerken dat
het begrip niet bruikbaar is als kritiek op het verhaal van Schwartz over
de afnemende meeropbrengst van (meer) keuzes (in producten en diensten).

Je immer intuitieve,
Henk Vreekamp, Utrecht