Keuze=Vrijheid onzin

Tue Feb 1 22:09:30 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad fantastische paradoxen, Glenn,

Onoplosbaar zo lijkt het of leidend tot zwart-wit tegenstellingen.

Toch zijn er ontsnappingsmogelijkheden in te bouwen. Pragmatisme
bijvoorbeeld versus dogmatisch voor markt of overheid of wat dan ook zijn.
Volstrekte openheid en vrije stemmingen bij grote investeringsbeslissingen
of andere ingrijpende beslissingen. De omvang van een ambtelijk
(deel)apparaat stelselmatig vergelijken met de meest efficiënte omdat de
tucht van prijsconcurrentie ontbreekt. Mensen ook belonen voor horizontale
"promoties" en niet alleen op verticale promoties beoordelen. En veelal
werken die oplossingen ook op heel veel plaatsen, want niet overal is er een
mono/groepscultuur en eenzijdig denken.

Daar waar ze, de ontsnappingsmogelijkheden uit de paradoxen, niet (mogen)
werken, is er iets fundamenteel mis kennelijk. Ontbreken er de checks and
balances die ervoor zorgen dat wat meestal goed gaat maar uiteindelijk
weleens paradoxaal in zijn tegendeel omslaat gecorrigeerd wordt. Daarvoor,
voor het (blijven) ontbreken van checks en balances weten degenen te zorgen
die er belang bij (denken te) hebben dat ze ontbreken. Meestal toch vanwege
het gezichtsverlies dat er wordt verbonden aan veranderend inzicht. Tot soms
het lijntje breekt als het slechts in hun eigen belang was en niet goed voor
het geheel, en het dan alsnog maar dan meestal pas kwaadschiks verandert.

Een mooi voorbeeld vond ik de nieuwe directeur van Ahold die na de
financiële perikelen het roer overnam en zijn staf op de benodigde
cultuuromslag wees door verbijsterd te vragen waarom niemand hem tegensprak.
Een prachtig voorbeeld van een leider die leiding wilde gaan geven maar
tegenspraak nodig vond om goed leiding te kunnen geven. Die juist zijn eigen
checks and balances snel en bij voorbaat inbouwen. Misschien wel weer een
paradox, want hij leek me een goede leider en juist de slechte moeten vooral
tegengesproken worden, maar die staan dat juist het minste toe...

Fritz