Referendum in de Europese grondwet

Tue Feb 1 22:21:14 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het met je eens, Bruce,

Een Europese grondwet zou veel meer dan vooral de verhoudingen van de
lidstaten moeten regelen, en veel meer ook de directe grondrechten van de
burgers. Hier wreekt zich toch dat de Unie niet meer een Federatie is
waarvan ook de burgers meer zelf direct deel uitmaken dan nu vooral hun
regeringen en parlementen. De meeste regeringen houden dat graag zo gezien
hun eigen macht, of hun burgers er op den duur echt bij gebaat zijn, die
nationale machten, betwijfel ik

Toch zie ik ook het dilemma voorstemmen voor de Europese "grondwet", omdat
het wel wat verbeteringen bevat ten opzichte van de huidige praktijk, versus
tegenstemmen omdat het onvoldoende verbeteringen zijn en de status quo voor
lang lijkt te bevriezen. Ik blijf vooralsnog bij tegenstemmen, omdat ik
anders op korte termijn weinig verbeteringen van de grondrechten van burgers
meer verwacht. En die weeg ik zwaarder dan de kleine stapjes vooruit op
landbouwgebied en voor het Europese Parlement als machteloos orgaan. Ik hoop
daarom toch op een kiezersopstand, niet alleen in Nederland.

Fritz