Poolse salarissen > Re: Wat weten ze het weer zeg

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Dec 10 22:52:29 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> nou ... vanzelf?
> na een revolutie op zijn minst toch wel dacht ik zo. met geweld?
> als ik al weet hoe je 'n molotovcocktail moet maken. ;}

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Maar ik denk dat volksverhuizingen
tot geweld zouden leiden en daar ben ik uiteraard tegen.

> volgens mij is het grootste obstakel een rechtvaardige verdeling van
> wat mooi en aardig is in het leven?

Ik bedoelde dat het grootste obstakel voor een rechtvaardige verdeling de
sociaal-democratie is. Want die rechrvaardiger verdeling, daar ben ik erg
voor.

> want mensen gaan niet lief zitten wachten tot all nare bijeffecten van
> de inkomensongelijkheid zijn weggeëbd. ze komen wat hun ontbreekt dan
> zelf halen. toch?

Dat is wat ze nu proberen en wat wij met onze barrieres tegen houden.

> ik heb nog geen tralies op mijn ramen en geen muur om mijn huis. zoals
> in de compounds in het neokoloniale buitenland.

Eigenlijk wel hoor. Niet om je huis, maar wel om de EU.

> je bedoelt met de haves die werklozen in venlo en venraay en zo?

Nee, niet de werklozen. Ik bedoelde vakbonden die asociale CAO's afsluiten
en daarmee mensen tot de bijstand veroordelen. Liberalisering van de
arbeidsmarkt zou deze mensen weer aan het werken krijgen. Een basisinkomen
zou daarbij armoede voorkomen en een fatsoenlijk inkomen garanderen. En
als bijwerking immigratie ontmoedigen en daarmee spanningen voorkomen.
Vakbonden hebben de mond vol van solidariteit, maar dat is onterecht.
Solidariteit is samen wat inleveren voor de zwakkeren. Vakbonden die
algemeen verbindende CAO's nastreven doen niet aan solidariteit, maar aan
gebundeld egoisme. Samen meer krijgen ten nadele van de rest.

> en met de have nots de rotte regimes in vele buitenlanden, afrika,
> azië, waar we niks over te vertellen hebben, maar met wier regeringen
> vanuit nederland zeer winstgevende zaken worden gedaan?

Nee, die ook niet. Die moeten zo snel mogelijk verdwijnen. Realistisch
gesproken denk ik dat dat het snelste zal gaan door het BNP ter plaatse op
te krikken. De have nots die ik bedoelde zijn boeren in de derde wereld en
arbeiders in bijvoorbeeld China. Vaak wordt kritiek geuit op de
arbeidsomstandigheden waaronder deze mensen werken. Het is goed daarbij te
bedenken dat ze naar de steden zijn getrokken omdat ze het op het
platteland nog (!) erger hebben.

> hoeveel jaren had je daaraan willen wijden martijn? drie? vijftien?
> vijftig? honderd?

Ik las laatst dat binnen vijftig jaar de ergste armoede voorbij zal zijn
en dat na honderd jaar China tot de economisch meest ontwikkelde landen
zal behoren. Alleen voor Afrika is de toekomst nog zeer somber.

> daar zit wat in.
> maar wat doen die werklozen in venlo en venraay dan ondertussen met dat
> houtje waar ze op zitten te bijten?

Zie boven.

> oei, basisinkomen is een hele ingewikkelde discussie. heb ik in de
> jaren 70 nog onfrisse ruzies over meegemaakt. be careful what you wish
> for, my lad. ;)

Vertel! Toen lag ik nog in de wieg...

> de hamvraag is hoe langzaam?

Stukken sneller dan wanneer we handelsbarrieres handhaven. Langzamer dan
wanneer we bijvoorbeeld onderwijs in de derde wereld zouden financieren.

> en wat ondertussen mijn meer of wat minder briljante kleinkinderen
> zolang met hun draaiende duimen moeten doen? en met hun verkeerde
> studiekeuze?

Hun arbeid verkopen aan de hoogste bieder, met steun in de rug van een
basisinkomen en overheidsinvesteringen in scholing en misschien
infrastructuur.

> au! 'gewoon' marktwerking! brrrr.
> dit heet koude sanering, en niet voor niks heet het zo. is heeeel erg
> koud. brrrr. :(

Erg he? Koude marktwerking doet meer aan armoedebestrijding dan 50 jaar
ontwikkelingshulp. En handelsbarrieres en asociale politiek van
sociaal-democraten maken weer meer kapot. Het is toch vreemd om je te
realiseren dat je voor een rechtvaardiger verdeling van welvaart in de
wereld eerder bij de VVD dan bij de PvdA moet wezen.

> je onderschat geloof ik het een en ander van de gevolgen die je mooie
> plan zou kunnen hebben

Vertel.

> nee, vast niet.
> geef mij maar sociaal demokraten dan. brrrr.
> kortom: ik mis in je mooie plannen de factor macht?

De factor macht?

> ff een vraagje: hoe oud ben jij martijn?

32.

> en nog eentje: waar moet ik jou plaatsen in het politieke spectrum?
> sociaal demokraat niet, maar ter totalitaire linker of -rechter zijde?
> ;)

Totalitair??? Pardon? :-) Ik zou me mezelf vrijzinnig democraat noemen,
maar dat schijnt niet te mogen van onze huisideoloog Marc Fluks. Volgens
zijn theorieen ben ik vast een neoliberale cryptohomo ofzo :-) Ik geloof
o.a. in marktwerking, vrijheid, wetenschap, vooruitgang, democratie en
herverdeling van welvaart.